Sfaturi de început de an.

04 Jan 2019 | Programe | 38 comentarii4297 vizualizari
Sfaturi inceput de an

La fiecare început de an apar unele “probleme” în utilizarea programelor SAGA. De multe ori cunoscute, dar omise de către cei care utilizează programul.

De aceea, iată niște mici sfaturi pentru culegerea datelor:

 

1. Dacă mai aveți de cules date pentru anul 2018, la intrarea în program, alegeți ca dată, data de 31/12/2018.

Adică în loc de dată de ianuarie, în ecranul acesta:

Data2019

alegeți dată de 2018. Așa:

Data2018

Motivul: la culegerea datelor, dacă veți lăsa data de ianuarie 2019, aceasta va fi utilizată implicit în orice ecran în care data este necesară. La intrări lei și valută, la ieșiri lei și valută, la casă, bancă, deconturi, chiar și la balanță. Dacă însă schimbați data cu una de 2018, atunci ea va fi cea care va fi utilizată implicit și pentru facturile emise se va păstra numerotarea.

Știți că e suficient să scrieți 21.12 și să apăsați ENTER iar programul completează automat anul punând 21.12.2018 la dată dacă ați fi în 2018. Însă acum, în 2019, completarea automată a anului nu mai funcționează pentru 2018, indiferent cu ce dată veți intra în program. Dacă intrați în program și veți scrie doar 21.12 și apoi veți apăsa ENTER, programul va pune automat 21.12.2019 la dată, caz în care, mai ales în situația celor care utilizează versiunea client-server, informația, imediat după salvare, nu va mai fi vizibilă pentru că intervalul pentru care este setată afișarea datelor e unul ce se termină la ianuarie 2019 și până la decembrie 2019 mai e ceva.

Așa că va fi nevoie să scrieți și anul când culegeți date. Dar puteți scrie doar 21.12.18 și să apăsați ENTER și programul va completa automat 21.12.2018 convertind 18 în 2018.

Așadar atenție la data de intrare în program și la anul din data operată în program.

2. NU UITAȚI să vă definiți numerele de facturi, avize, NIR, chitanțe, etc. pentru 2019. La fel și pentru cei care folosesc FGO. În FGO sfatul meu este să închideți registrele de facturi pentru 2018 și, pentru 2019, să deschideți unele noi.

În SAGA intrați la Administrare – Numere și serii. Selectați anul 2019 și setați numerele dorite. La facturi vă recomand să completați doar primul număr din plaja de numere. Nu și ultimul. Dacă folosiți serii, puneți seria înaintea numărului. De exemplu dacă aveți serie la facturi – FS și numerele de la 2019001 puneți la numere și serii la primul număr FS2019001. Vedeți mai jos un alt exemplu.

Decizie2019

În FGO intrați la setări și alegeți serii. Închideți registrele vechi dacă nu mai aveți de emis facturi pentru 2018 și definiți unele noi, pentru 2019.

fgoserii

3. Generați statul de salarii pentru decembrie 2018. Validați-l. Știți că acum puteți modifica, automat, salariul la minim la toți salariații în mod grupat?

În versiunea 506 disponibilă acum pe site, majorarea se poate face doar la minimul de 2080 lei. În versiunile viitoare se va introduce suport automat pentru majorarea la cei cu studii superioare și pentru firmele de construcții. Dar dacă vă grăbiți și doriți să faceți de pe acum majorarea, iată ce aveți de făcut:

– deschideți meniul Fișiere

– intrați în ecranul Salariați
– apăsați butonul ce are ca pictogramă: image

Va apărea un ecran în care vor apărea salariații activi și de unde veți putea majora salariul automat, în mod grupat, la unul sau mai mulți salariați. Dacă apăsați butonul “Majorează conform minim” programul va completa automat salariul nou de încadrare cu suma de 2080 lei la cei care au salariul de încadrare mai mic de 2080 lei corespunzător normei de muncă. Dacă salariații sunt angajați cu normă parțială/zi atunci programul va calcula automat salariul pornind de la 2080 lei, corespunzător normei zilnice. Dacă însă sunt angajați cu ore/lună va trebui să introduceți dvs valoarea nouă a salariului de încadrare și, până la versiunea viitoare, la cei cu studii superioare, să puneți 2350 lei în loc de 2080 lei.

Deci: puneți data consemnării ca fiind data de 01/01/2019, apăsați butonul “Majorează conform minim”, revedeți salariul nou la cei cu normă exprimată în ore/lună sau la cei care sunt cu studii superioare (sau salariați în firmă de construcții care beneficiază de scutirile introduse prin OUG 114/2018 – deși la aceștia eu v-aș sfătui să mai stați puțin cu modificările), efectuați corecțiile dacă sunt necesare și când totul este în regulă apăsați Execută. În mod automat se vor completa și datele în REVISAL și istoricul salariaților. Mai trebuie doar să copiați fișierul XML și să-l validați cu aplicația REVISAL dacă folosiți SAGA pentru întocmirea registrului.

majorare

4. Puteți obține formularul 700 direct din program. Așa că dacă treceți de la lună la trimestru sau invers, la TVA, ori treceți de la profit la micro sau invers, sau dacă doriți să înscrieți în vector contribuțiile sociale ori să le ștergeți din vector, e suficient să apăsați butonul “D700, impozit și TVA…” din ecranul “Configurare societăți”, adăugați ce doriți, salvați și generați formularul 700. Pentru cei care intră la profit, ieșirea de la micro se introduce manual în formularul 700 sau dacă ieșiți de la profit la fel. Programul preia automat doar intrarea la micro sau profit. Când apăsați generează PDF pentru formularul 700 trebuie să fiți poziționați pe linia dorită.

Mai jos aveți un exemplu de ieșire de la micro și intrare la profit.

vector

Dacă aveți de depus 010 acesta se poate genera în continuare cu butonul de generare a pdf-ului pentru 010 pus distinct în ecranul configurare societăți. Formularul 010 va fi precompletat doar cu datele firmei, în rest este la latitudinea dvs ce, cum și unde completați.

Sper ca aceste mici sfaturi să vă fie de folos. Să ne auzim cu bine în continuare.

38 comentarii

  1. Eu am început sa folosesc la facturi aceiasi plaja ca si cea de anul trecut, adica am început din nou de la 1 și am trecut DCP1, etc. Doar că, la fiecare factură mă avertizează ca exista deja acest nimăr în 2018. Cum pot scăpa de mesaj?

  2. Dar mi se pare dezavantajos “cârnațul” lung.
    1. pt ca observ cat de nasol e cand ai de bagat tu asa un carnat de la altii ( gen facturi coca cola) . Câte odata scurtez si bag ultimele cifre, dar daca nu se ” pupă” în D394 la un eventual control
    2. pt agentii care incaseaza si scriu cu pixul..cv factura nr. 20000000
    In fine, cred ca voi face si eu la fel, decat sa mă ” bipuie” mesajul ala…mă adaptez

  3. Spuneti-mi va rog,in legatura cu modificarea salariului minim,am executat toti pasii,salariile sunt modificate,problema mea apare in legatura cu istoricul salariatului pentru adeverintele de vechime,inregistrarea in istoric se face tot manual,pentru fiecare in parte?
    Multumesc!

    1. Nu, dacă ați procedat cum am arătat aici, după ce apăsați Execută în ecranul de majorare colectivă, se completează și în registru automat și trebuie să apăsați butonul “Copiere fișier” în ecranul “Registrul de evidență a salariaților”, iar datele se vor completa automat și în istoric la toți cei la care se modifică salariul.

  4. “Dacă însă schimbați data cu una de 2018, atunci ea va fi cea care va fi utilizată implicit și pentru facturile emise se va păstra numerotarea.”

    D-le Cristi, mii de mulțumiri din toată inima, pentru sfatul de mai sus, referitor la program, că mă bolânzisem aproape de tot, întrebându-mă ce are el și nu am eu :lol: după revelion, de nu mi se păstrează numerotarea la introducerea ultimelor bonuri fiscale Z pentru anul 2018 și trebuie să le introduc manual.Multă sănătate vă doresc!

  5. Daca schimbi si data din calculator la 2018 , poti tasta 21.12 + ENTER si vei avea automat 21.12.2018 :)

    1. Ai dreptate, dar unii nu știu face asta și dacă nu o schimbi la loc când folosești certificatul digital poți avea probleme :)

  6. Buna seara! Vreau sa semnalez o problema, si anume, cheltuielile nedeductibile 50% (N50) nu se preiau corect in registrul de cumparari si nici in registrul jurnal de incasari si plati. aici sunt trecute deduclibile integral.am bifat N50 cand am introdus datele la intrari. multumesc anticipat

    1. Nu există nici o problemă de fapt:
      1. Pierderea dreptului de deducere nu se reflectă în jurnalul de cumpărări. Este o mare diferență între TVA deductibil și TVA dedus. TVA dedus efectiv poate fi diferit de cel deductibil și în decont cele două sunt evidențiate distinct.
      2. RJIP este document contabil, nu fiscal. Suma deductibilă efectiv apare în registrul de evidență fiscală. În RJIP apar sumele indiferent dacă sunt deductibile sau nu.

  7. Buna ziua.
    Am o mare nedumerire in ceea ce priveste modul de calcul al cas aferent concediilor medicale.
    Am trimis azi declaratia 112 pe luna decembrie si in toate firmele cu concedii medicale am primit eroarea , contributia cas , creanta 02 difersa de suma calculata de saga. Pe stat apare baza de calcul * 25% – ex : suma concediu 4432 *25% = 1108 lei , pe total firma fara alet concedii 2660 lei iar in recipisa decl 112 suma introdusa 2660 difersa de suma calculata 1667.
    Cat este corect si ce se poate face ?
    Multumesc.

    1. Depinde. Sunt unele concedii la care încă mai poate fi, cel puțin teoretic, 115 lei. Dar la marea majoritate nu.
      Generați XML și validați-l cu DUKIntegrator.
      Sau dacă nu doriți asta, verificați în PDF după generarea lui dacă la secțiunea B.4 la acele persoane cu concedii medicale aveți pe rândul 6. CAS (B4_8) aveți aceiași valoare cu cea din stat. Dacă nu, deși ar trebui să aveți aceiași valoare, modificați valoarea din PDF la nivelul celei din stat. Am mai explicat că din SAGA pleacă datele corect, dar PDF le recalculează în anumite circumstanțe și propune alte sume.
      De asemenea, nu apăsați după generare PDF, în fișierul PDF rezultat, butonul “Modifică automat după ce se schimbă luna” sau cel de actualizare creanțe.

  8. Salut Cristi !

    1) Pentru trecere TVA de la trimestru, la luna, am reusit sa depun formularul 700 si a fost ok.

    2) Pentru trecerea TVA de la luna, la trimestru, mi-a dat insa eroare – “codul fiscal este inregistrat cu operatii intracomunitare cu data de 01.06.2017 – nu se opereaza corectie TVA”
    …sunt putin in ceata acum, …l-am tinut anul 2018 cu TVA lunar si intrucat in 2018 nu am mai avut achizitii intracomunitare si cifra de afaceri este sub 100k , in 2019 il trec la trimestru.
    Oare trecerea la trimestru nu se face prin 700 sau imi scapa mie ceva ?

    Multumesc anticipat !

    1. Pentru problema de la pct.2 va trebui să vă adresați ANAF. Probabil se rezolvă cu depunerea formularului 010 la ghișeu. La fel am pățit și eu și mai este un coleg de la Cluj care mi-a relatat aceiași problemă. Ne înțeleg de ce nu validează formularul în atare condiții când legislația este clară. Dacă în 2018 nu a avut achiziții intracomunitare și cifra de afaceri pentru TVA este inferioară plafonului, atunci se revine la trimestru ca perioadă fiscală.

  9. Salut Cristi!

    Trecerea de la luna, la trimestru, pentru TVA, o fac prin depunerea 094 ?
    Prin 700 mi-a dat eroare.

    1. Se pare că ANAF a corectat comportamentul validării 700 pentru aceste situații și s-a rezolvat azi, 14/01/2019, la amiază :)

  10. Buna ziua, ce ne puteti spune de sponsorizari, au aparut ceva clarificari , astfel anul trecut erau deductibile doar sponsorizarile facute ONG urilor cu activitate sociala licentiata. Stiti cumva daca s-a modificat legea, si daca da, ce facem cu sponsorizarile de anul trecut le putem reporta pe 2019?

    1. Pentru 2018 da, la microîntreprinderi erau deductibile doar cele către ONG cu activitate socială licențiată.
      Pentru 2019 se va schimba regimul. Cel puțin așa rezultă dintr-o lege ce urmează să fie promulgată. Se vor putea deduce orice sponsorizări efectuate către orice ONG nu doar cele licențiate pentru servicii sociale, dar cu o condiție: să fie înregistrate într-un registru special ce urmează a fi înființat de către ANAF.
      Cele care nu au putut fi deduse în 2018 până la apariția legii, dacă nu au fost efectuate către ONG acreditate pentru servicii sociale, nu vor putea reporta sumele respective.
      Aveți în vedere că legea nu este încă în vigoare, iar dacă se va aproba, prevederile legate de sponsorizări se vor aplica din aprilie, așadar pentru primul trimestru din acest an se va proceda ca până acum.

  11. Buna ziua si la multi ani cu reusite pe toate planurile.
    Va rog sa ma ajutati si pe mine in completarea corecta a declaratiei 101 la un ONG.
    Am deschis in 2015 in Saga C.3.0. contabilitatea unei asociatii non profit (infiintata de 3 medici chirurgi) care nu a desfasurat activitati economice si nici nu are asta in intentie pentru viitor . Pina acum a primit citeve sponsorizari in bani de la persoane juridice pe care le-a folosit cf. contract pentru cumparare de instrumente medicale pe care apoi le-a dat cu contract de sponsorizare catre Spitalul Universitar Bucuresti ca sa aiba de fapt cu ce-si desfasura activitatea in sectiile de chirurgie.
    Cum spitalul tine contractele mult si bine prin birouri pina le semneaza, am avut o sponsorizare in bani primita in 2017 pentru care asociatia are contractul de sponsorizare catre spital semnat cu data de martie 2018. Pentru 2017 cind aveam venituri din sponsorizare de am completat D101 cu cifre zero la toate rubricile ca sa nu-mi rezulte in declaratie impozit de plata. Probabil n-a fost bine. Pentru 2018 am chelt. cu sponsorizarea catre spital fara sa am venituri. Indiferent unde le-as trece in declaratie sunt considerate nedeductibile si mi le impoziteaza. Este corect asa?. Cum si unde sa le trec in declaratie ?
    Scuzati-ma pentru timpul pe care vi-l rapesc . Va multumesc.

    1. Veniturile le treceți la rd.1 și cheltuiala la rd.2, dar… veniturile neimpozabile le treceți la rd.20 și cheltuielile legate de activitatea non-profit la rubrica de cheltuieli aferente veniturilor neimpozabile, adică la rd.32.

  12. Buna ziua ! Am o societate neplatitoare de TVA si am o problema la introducerea facturilor de marfa.
    Ex. Am mai multe filtre de ulei cu preturi diferite, pe aceeasi factura si nu imi da voie sa validez dupa ce le-am introdus in meniul Intrari. Ma avertizeaza ca pretul de vanzare este diferit de cel din lista de articole sau conform proceselor verbale de schimbare de pret inregistrate.
    Puteti sa ma ajutati in aceasta problema ? Multumesc.

    1. Dacă aveți deja stoc la acele produse, cu preț de vânzare diferit de cel pe care-l operați, atunci având evidență cantitativ-valorică evaluată la preț de vânzare este necesar ca înainte de a valida intrarea să schimbați prețul celor din stoc cu proces verbal de modificare preț. Dacă nu faceți asta va exista impact asupra conturilor de TVA neexigibiș și de adaos.

    1. Se introduce în ecranul din care se generează D112, selectând pagina asigurați, apoi numele salariatului și alegând pagina “D. CM + Coasigurați”

  13. buna dimineata
    Am instalat saga ps si market line , insa vad ca in market line de exemplu coli coli xerox , apare cu stoc zero. Merg mai departe manual , insa dupa emitere bon fiscal , din Saga Ps, nu scade din stoc vanzarea .
    Ma puteti sfatuii cum sa fac?
    In preluare stocuri , am trecut totul , valoare si cantitate pret , insa nu apare aceeasi cantitate si in saga ps la Articole, Ce pot face?

    cu stima
    Gianni Claudiu

    1. Să luați legătura cu asistența SAGA direct la telefon. Dacă emiteți bonurile din SAGA PS, stocul se va actualiza la validarea ieșirii. Dacă folosiți Market, doar după transfer din Market în SAGA și validarea ieșirii.

  14. in 2018, la arenda imi completa automat taxa forfetara de 40%. Acum dupa ce actuaizez in stat salarii tb sa introduc la fiecare persoana deducerea de 40%. Cum pot face sa fie dedusa automat….am cate 200-300 persoane lunar

    1. Și acum face la fel, dacă-i operați prin intrări. Dacă realizează venituri sub plafonul pentru care s-ar datora și CASS, puteți să-i operați pe mai departe prin intrări.

  15. Buna ziua.

    Suportul pentru Windows 7 se va incheia pe 14 Ianuarie 2020, ce se intampla cu programul SAGA ?

    1. Nu are nici o legătură încetarea suportului Microsoft pentru Windows 7 cu funcționarea SAGA pe acest sistem de operare.
      SAGA funcționează acum și pe sisteme cum ar fi Windows XP deși și pentru acest sistem de operare este încetat suportul.
      Încetarea suportului pentru un sistem de operare înseamnă că Microsoft nu va mai lansa actualizări pentru acel sistem și nu va mai remedia probleme legate de el.

  16. Buna ziua,
    Vreau sa inchir luna decenbrie 2020 si in ecranul de sus dreapta apare luna NOIEMBRIE 2020.
    De si apas pe sageata, NU APARE LUNA DECEMBRIE 2020!!!. Deci NU POT INCHIDE ANUL 2020.
    Astept urgent raspuns.
    V amultumesc,
    Aurel CONSTANTIN

    1. Apăsați “Validare închidere lună” să închideți noiembrie și să ajungeți să validați operațiile din decembrie.

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *