Spuneam în postul anterior că există un proiect de reorganizare al ANAF. Niște informații legate de intențiile de reorganizare transpar din informarea pusă la dispoziție, public, de către Sindicatul Național al Funcționarilor Publici.
După cum rezultă din documentul respectiv, se preconizează o reorganizare a ANAF, principalele direcții urmând să fie:
- înființarea a 8 direcții regionale în 2013, ce vor avea competențe de administrare în această primă fază, a contribuabililor mijlocii din regiune.
- începând cu 2015, reducerea cu 80% a administrațiilor fiscale, de la câte sunt acum, la una pe județ
- corelativ cu aceasta, creșterea gradului de automatizare a activității și a sistemelor informatice (concret, tradus într-un limbaj mai accesibil – înseamnă că se va mări numărul de declarații ce se va putea depune on-line)
- unirea într-o singură structură a DGFP, Vamă și Garda Financiară
- recalificarea și redistribuirea salariaților la domenii deficitare – inspecție fiscală, control vamal ulterior, asistență contribuabili, etc.
- recrutare de specialiști în management, informatică și comunicații.
Deci vom asista, dacă planul acesta rămâne valabil, la niște schimbări interesante din punct de vedere organizatoric. Dar, este suficient? Eu zic că nu. În mod cert, astfel de modificări, de restructurări, trebuie să fie urmate obligatoriu de schimbarea legislație, de reducerea sau eliminarea unor proceduri birocratice.
Spre exemplu: eliminarea adeverințelor de venit eliberate persoanelor fizice pentru tot felul de situații. Nu ar fi mai simplu ca instituțiile statului ce acordă ajutoare, burse sociale, indemnizații de șomaj să poată consulta direct, în baza unui protocol încheiat între ANAF și instituția respectivă, bazele de date ale ANAF? Și în funcție de acele informații să procedeze în consecință? Iar omul va avea treabă doar la o instituție.
Sau dacă am nevoie de certificat de atestare fiscală, să-l pot obține on-line? De ce nu?
Și mai ridică niște semne de întrebare. Legate de redistribuirea persoanelor în cadrul sistemului. De ce să le redistribui? La control? Cu toții ne-am lovit de persoane de pe la ghișee ce emitea aberații și nu conta ce spune legea sau nu conta logica sau prevederile legale. Eu nu pot uita argumentele conform cărora o declarație nu era bună pentru că scria pe ea că a fost întocmită cu un program cu un alt număr de versiune decât cel știut de funcționar și nu pentru că era scanată și dădea eroare la prelucrare. Asta în ciuda faptului că numărul versiunii programului de întocmire a declarațiilor nu era prevăzut de ordinele ANAF ca element a declarației, cu atât mai mult ca element obligatoriu. Și imaginați-vă o astfel de persoană mutată la control fiscal. Eu i-aș pune să dea examen. Dar nu de ăla în care răspunsurile se știu dinainte ci cam așa cum a fost BAC-ul din 2011. Să mai vedem după aia. A, da. Le-aș da, sincer, și niște teste de limba română. Măcar un interviu și i-aș pune să citească pasaje din codul fiscal și apoi să spună ce au înțeles.
Alte informații ce apar din informarea cu pricina sunt cele legate de modul de îndeplinire a obligațiilor declarative și a plății voluntare. De ce sunt interesante acestea? Pentru că ne spun că 87,27% din contribuabili își îndeplinesc obligațiile declarative, depun declarațiile fiscale. Ne mai spun că nivelul de conformare la plată, prin plată voluntară este de 77,90%. Adică 77,90% din contribuabili își plătesc din proprie inițiativă datoriile. Iar costul colectării la 1 milion de lei este de 9800 lei.
Mă întreb, în acest context, de ce se mai menține însă la art.219 lit.p acest text: “reținerea şi nevărsarea în totalitate, de către plătitorii obligaţiilor fiscale, a sumelor reprezentând impozite şi contribuţii cu reţinere la sursă, dacă nu sunt săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii, să fie considerate infracţiuni”. Adică eu declar sumele ce le rețin, pentru o eventuală nevirare în termen datorez dobânzi și sunt și penalizat pentru întârzieri de mai mult de 30 de zile, dar mai pot fi și amendat, dacă nu virez integral reținerile. Poate trebuie să primesc bani de la stat și, logic, mă aștept să mi se compenseze datoriile declarate nu ascunse, nu necalculate sau nedeclarate și nu am bani să plătesc pe loc la scadență. Statul poate să mă și amendeze. Liniștit, legal. Ba chiar, poate considera fapta mea ca fiind infracțiune. Cum să consideri așa ceva ca infracțiune? Este absurd, oricum am privi-o.
Nu-i așa că domnul Lucian Croitoru, consilier al guvernatorului BNR, are dreptate când spune: “deși îmi iubesc țara, statul mă urăște”?
MAsura ar parea buna.Nu cred in chestia aia cu personalul.ANAF va avea acelasi numar de personal,neschimbat!Era proverbul ala cu pomul cu vrabii…