Proiect: contabilitatea în partidă simplă. 2015.

30 Dec 2014 | Contabilitate, Legislatie | 11 comentarii1460 vizualizari

accounting4MF publică un alt proiect legat de contabilitatea în partidă simplă. Spre deosebire de precedentul, acesta are mari șanse să se concretizeze și aplice în 2015. E un proiect extrem de simplu. E o rupere și aici a părții de contabilitate de cea de fiscalitate.

Să vedem, pe scurt, o mică sinteză a acestui proiect:

 

Contabilitatea în partidă simplă se va conduce de către cei care obțin venituri din activități independente, cedarea folosinței bunurilor sau din activități agricole, silvicultură și piscicultură.  Se consideră că obțin venituri din activități independente din activități economice organizați ca PFA, II, IF, liber-profesioniștii (medici, avocați, notari, experți contabili, contabili autorizați, consultanți fiscali, auditori, arhitecți, alte profesii reglementate) precum și persoanele ce obțin drepturi de autor și optează pentru conducerea evidenței contabile în vederea determinării venitului în sistem real.

Se conduce contabilitate în partidă simplă și de către alte persoane, dacă în actul legal de înființare sau prin legi speciale se stabilește obligația conducerii evidenței contabile în partidă simplă.

O noutate este că cei care conduc evidența în partidă simplă pot opta pentru conducerea evidenței contabile în partidă dublă, cu excepția cazurilor în care prevederile specifice îi obligă la conducerea contabilității în partidă simplă. Cei care doresc și nu au o astfel de interdicție, pot opta pentru conducerea evidenței contabile în partidă dublă, trebuie să opteze în exercițiul financiar anterior celui în care vor începe să conducă evidența contabilă astfel. Dacă reglementarea se menține în forma finală și proiectul va fi aprobat așa, atunci în 2015 nu veți putea conduce evidență contabilă în partidă dublă. Veți putea opta pentru acest tip de evidență în 2015, dar veți conduce o astfel de evidență abia din 2016.

Nu este clar ce se întâmplă cu cei care la un moment dat vor dori să revină de la partidă dublă la partidă simplă.

Regulile pentru conducerea contabilității în partidă dublă sunt cele din reglementările specifice. Odată ce se conduce o astfel de evidență contabilă, se vor întocmi toate documentele specifice acesteia, până la nivel de balanță. Nu se vor întocmi situații financiare anuale. Și nici nu se vor mai respecta prevederile legate de registre contabile obligatorii specifice contabilității în partidă simplă.

Documentele ce pot fi folosite sunt cele stabilite în proiect, dar fără a fi stabilite ca fiind toate obligatorii sau fără a fi limitate. Astfel, persoanele pot folosi și alte documente financiar contabile reglementate prin OMFP 3512/2008, cu respectarea cerințelor legate de conținutul minimal al acestora și adaptându-le specificului – fără a completa partea legată de conturi, debit, credit, semnături de avizare și alte elemente similare. De asemenea se pot folosi și documente ce sunt aprobate prin acte normative specifice (cum ar fi la exploatarea forestieră de exemplu)

Formularele pot fi pre-tipărite sau editate cu tehnica de calcul și cu respectarea cerințelor legate conținutul minimal.

Factura se emite, se editează și corectează (anulează) conform prevederilor specifice din codul fiscal (art.155).

Inventarierea patrimoniului este obligatorie și se efectuează conform OMFP 2861/2009 (deși acesta are prevederi ce se bat cap în cap cu legislația specifică acestui tip de contribuabili). De remarcat este faptul  că acum se propune o normă clară legată de ce anume se inventariază și se înscrie în registrul inventar. Conform proiectului, elementele patrimoniale sunt bunurile și drepturile ce contribuie la desfășurarea activității. Acestea cuprind, conform proiectului: imobilizări corporale, stocuri și imobilizări necorporale (programe informatice, brevete, licențe, mărci comerciale, drepturi și active similare). Nu cuprind obligații de plată, creanțe, numerar sau elemente similare. Se limitează la imobilizări și bunuri de natura stocurilor.

Registrele obligatorii sunt registrul de încasări și plăți și registrul inventar. Acestea vor avea formulare  noi și nu vor mai fi obligatoriu de înregistrat la finanțe. Cele înregistrate se vor putea completa în continuare, cu respectarea prevederilor din proiect, până la epuizare.

De ce nu se vor mai înregistra? Așa cum am spus la început e un prim pas și aici, la contabilitatea în partidă simplă, de rupere a contabilității de fiscalitate. Din 2015 se va introduce un registru fiscal pentru determinarea venitului impozabil specific persoanelor ce obțin astfel de venituri și probabil acel registru va avea obligația înregistrării.

Operațiunile în valută se vor înregistra la cursul de la data operației (fără a se înregistra diferențe de curs). Sumele se vor completa în lei în registrul de încasări și plăți, dat…ATENȚIE: pe rubrica de explicații este necesar să apară valoarea în valută a operațiunii.

Registrele contabile obligatorii se vor edita anual sau la solicitarea organelor de control.

11 comentarii

  1. De cand considerati ca va deveni obligatoriu registrul de evidenta fiscala pentru persoanele de obtin venituri din activitati independente?
    Ce elemente suplimentare va aduce el fata de registrul jurnal de incasari si plati pe baza caruia se determina pana acum venitul brut, cheltuielile deductibile total si partial si cel net aferent activitatii?

    1. Din 2015. Nu e vorba de a considera sau nu. Deja este o certitudine. Modificarea la codul fiscal există deja.
      Nu știu cum va arăta. MF nu a aprobat modelul și conținutul lui. Dar. cel mai probabil, va fi similar celui de evidență fiscală de la impozitul pe profit. Se vor înscrie elementele fiscale necesare determinării venitului net.

  2. Nu se specifica in acest proiect cum vom calcula ventul net.
    Si ca o noutate va trebui sa completam RJIP cu imprumuturile bancare si cu banii proprii.
    Banii care ii retrag din contul PFA sa-i folosesc pentru cheltuielile mele private ii trec in RJIP?

    1. Deja faceți confuzie între contabilitate și fiscalitate. Venitul net, cel impozabil, se determină conform codului fiscal. Se va utiliza registrul de evidență fiscală pentru determinarea venitului net, registru ce urmează să apară.
      Și până acum se treceau în documente distincte, se ținea evidența lor. Nu prin RJIP dar se ținea o astfel de evidență.
      Se vor înscrie toate încasările și toate plățile efectuate, indiferent de tratamentul lor fiscal ca element deductibil sau nedeductibil.

  3. Nu mi-a cerut nimeni pana acum sa tin evidenta banilor proprii pusi la dispozitia PFA-ului.In ordinul 1040 nu scria acest lucru. Trebuia sa tin evidenta chelt. si veniturilor pe fise distincte pe tipuri de venituri si cheltuieli. Poate gresesc…

    1. Citiți punctul 48 din OMFP 1040/2004. Paragraful ce spune ce operațiuni nu se înregistrează în RJIP, dar și paragraful următor ce spune că deși nu se înregistrează în RJIP se înregistrează în situații distincte sau fișe de operațiuni diverse.

  4. Ce stiti de Registrul de evidenta fiscala pt PFA? Se poate cumpara de la anaf deja sau mai trebuie asteptat? pana atunci completez in continuare registrul de incasari si plati?

    1. Nu știu nimic momentan. Deși este reglementat de codul fiscal, acesta nu a apărut. Nu se știe cum arată, ce reguli de completare are, de unde se procură, etc. RJIP îl veți conduce oricum. Chiar dacă apare acel registru. RJIP este pentru evidența contabilă, registrul despre care vorbiți este pentru cea fiscală.

    1. Întrebați-i pe cei de la ANAF. Nu au elaborat nici modelul și nici conținutul sau regulile de completare a acelui registru. Sau dască au făcut-o, le țin pentru ei nepublicându-le încă. Probabil se consideră că mai este timp pentru că acel registru este pentru evidența fiscală și se va folosi pentru determinarea venitului impozabil și a impozitului, adică odată pe an.

  5. Buna seara!
    Va rog sa mi spuneti daca SAGA PS genereaza declaratia 200 pentru I.I.-uri?Daca da de unde.Multumesc!

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *