Început de an.

05 Jan 2013 | Contabilitate, Declarații, Diverse | 29 comentarii1443 vizualizari

newstress_year1A început un nou an. De aceea, să reluăm puțin datele despre începutul de an, așa cum suntem noi contabilii obișnuiți.

Cursul EUR la finele lui 2012 a fost 4,4287 lei/EUR.

Acesta este cursul:
– la care se vor reevalua creanțele și obligațiile exprimate în valută, ce au rămas în sold la finele anului
– cursul în funcție de care se va depune raportarea semestrială în 2013, dacă nu se va modifica ceva între timp
– cursul în funcție de care se va stabili cifra de afaceri pentru schimbarea perioadei fiscale a TVA de la lună la trimestru sau invers ori pentru încadrarea ca plătitor de impozit pe profit sau de impozit pe venitul microîntreprinderilor.

Ca urmare, dacă la 31/12/2012 veți avea o cifră de afaceri de până la 155.004,50 lei atunci la 30/06/2013 nu veți depune raportarea semestrială.
Dacă la 31/12/2012 veți avea o cifră de afaceri de până la 442.870 lei și nu ați efectuat nici o achiziție intracomunitară de bunuri în anul 2012, atunci perioada fiscală pentru TVA va fi trimestrul. Deci, dacă depuneați decont de TVA trimestrial veți depune în continuare la fel, altfel, dacă depuneați lunar, va trebui să depuneți 010 sau 070 după caz pentru actualizarea vectorului fiscal.
Nu uitați de formularul 094. Acesta se va depune de către toți ce sunt înregistrați în scopuri de TVA în România, au cifră de afaceri de până la 100000 EUR și nu au realizat AIC de bunuri în anul 2012.

Dacă sunteți plătitor de impozit pe venit microîntreprinderi și ați realizat o cifră de afaceri mai mică de 100000 EUR adică 442870 lei la 31/12/2012 veți putea plăti în continuare acest tip de impozit, altfel, dacă depășirea cifrei de afaceri de 100,000 EUR a fost în trimestrul 4 din 2012, din 1 ianuarie 2013 veți trece la impozit pe profit. De asemenea dacă ați fost plătitor de impozit pe profit și nu ați plătit niciodată (din 2011 încoace) impozit pe venitul microîntreprinderilor și dacă îndepliniți și celelalte condiții legale (să aveți minim un salariat, maxim 9, să nu aveți activități din domeniul bancar, asigurărilor şi reasigurărilor, al pieţei de capital, cu excepţia activităţilor de intermediere în aceste domenii, activități în domeniul jocurilor de noroc, consultanței și managementului , iar capitalul social să fie exclusiv privat – adică să nu fie deținut de stat sau autorități publice locale)


D100 o veți depune până pe 25 ianuarie pentru decembrie sau trimestrul 4 al anului 2012, numai dacă aveți de declarat altceva decât impozit pe profit. În niciun caz să nu declarați impozit pe profit în D100 acum. Vă va da eroare în recipisa generată de ANAF.

Plătitorii de impozit pe profit vor depune exclusiv D101 pentru acest impozit până la 25 februarie în cazul ONG-urilor, celor ce obțin venituri majoritare din cultivarea cerealelor și/sau plantelor tehnice și până la 25 martie cel târziu de către ceilalți.

Încă nu au apărut noile formulare 100 și 101, ca pdf-uri inteligente.


Nu uitați să vă actualizați vectorul fiscal, dacă e cazul, până la 31/01/2013,


Din acest an nu mai există fișe fiscale. În locul acestora se va depune D205, despre care am mai scris. Formularul PDF pentru acesta există deja. Salariaților le veți da adeverințe cu venitul realizat. În SAGA aceste adeverințe se pot obține din nomenclatorul de salariați.


Decontul de TVA este schimbat. Se va introduce și în SAGA noul decont la o versiune următoare, după ce va apărea pe siteul ANAF la secțiunea de programe utile. Momentan nu este în acea secțiune.


Așteptăm noua aplicație RTVAI de la ANAF ce promite sa pună la dispoziția firmelor un registru on-line accesibil imediat sau cu date accesibile prin aplicații terțe, a căror informații să ne ajute la verificarea celor ce sunt, dacă sunt, înscriși în registrul persoanelor ce aplică sistemul de TVA la încasare.

De asemenea să sperăm că aplicația CliF va fi actualizată și dezvoltată în sensul eliminării erorilor ce le mai are și a dezvoltării funcțiilor ce le promitea la lansarea ei și a celor existente deja.


Bilanțul este momentan doar ca proiect. Probabil va apărea în forma lui finală zilele acestea. Dacă nu aveți scaner, ar fi recomandat să vă achiziționați de pe acum, pentru că se menține obligația scanării documentelor anexă la acesta. Apropo de asta: nu am aflat nimic despre cum a procesat MF acele fișiere anexate la bilanțurile depuse pentru 2011, dacă au fot ok, dacă au existat probleme cu ele, etc. Nu uitați să verificați recipisa rezultată după depunerea bilanțului, indiferent că e depunere on-line sau la ghișeu, pentru a evita orice surprize neplăcute legate de o eventuală nevalidare a acestuia din varii motive.


În altă ordine de idei, anul începe cu o readucere în prim plan a impozitului forfetar. Premierul Ponta a amintit despre posibilitatea introducerii acestui tip de impozit la societăți din sfera serviciilor, în acest an.

Momentan nu se cunoaște cât este salariul mediu brut pe economie, în 2013. La fel nu se știe dacă salariul minim brut garantat în plată va crește și dacă da, la ce valoare. Salariul minim brut garantat în plată este 700 lei de la 01/01/2012. Lipsa acestor informații duce deja la probleme mai ales în sistemul fiscal ce e pus să calculeze și să administreze anumite contribuții sociale (spre exemplu CAS datorat de persoane fizice autorizate) ce se calculează în funcție de acești indicatori.

Dacă aveți relații cu nerezidenți, vă recomand să citiți acest articol despre înregistrarea contractelor cu aceștia și eventualele probleme ce pot apărea.

29 comentarii

  1. “…Nu uitați de formularul 094. Acesta se va depune de către toți ce sunt înregistrați în scopuri de TVA în România, au cifră de afaceri de până la 100000 EUR și nu au realizat AIC de bunuri în anul 2012…”
    Pina aici e clar. Dar in situatia in care firma are CA mai mare de 100000 EUR, dar nu are AIC? Ca sigur exista “ac si de cojocul lor” numai asa sa fie lumea lu` VICTORAS mai rotunda!

  2. “… altfel, dacă depășirea cifrei de afaceri de 100,000 EUR a fost în trimestrul 4 din 2012, din 1 ianuarie 2013 veți trece la impozit pe profit….”

    Eu stiam ca in situatia data se va trece la impozit pe profit incepand cu trim. IV 2012, recalculand intreg anul 2012. Sau nu interpretez corect?

    Extras din CF : “…Art. 1126. – Prin excepþie de la prevederile art. 1122 alin. (5) ºi ale art. 1128 alin. (2) ºi (3), dacã în cursul unui an fiscal o microîntreprindere realizeazã venituri mai mari de 100.000 euro, aceasta va plãti impozit pe profit luând în calcul veniturile ºi cheltuielile realizate de la începutul anului fiscal, fãrã posibilitatea de a mai beneficia pentru perioada urmãtoare de prevederile prezentului titlu. Calculul ºi plata impozitului pe profit se efectueazã începând cu trimestrul în care s-a depãºit limita prevãzutã în prezentul articol. Impozitul pe profit datorat reprezintã diferenþa dintre impozitul pe profit calculat de la începutul anului fiscal pânã la sfârºitul perioadei de raportare ºi impozitul pe veniturile microîntreprinderilor datorat în cursul anului respectiv.
    (articol introdus prin art. I pct. 46 din O.U.G. nr. 117/2010 (publicatã la 30 decembrie 2010), în vigoare de la 01 ianuarie 2011) …”

    1. Este corect ce spuneți. Din grabă am scris 1 ianuarie, dar nu, corect e din trimestrul în care se depășește plafonul respectov.

  3. am o nelamurire,
    de ce trebuie verificata existenta unei societati in Registrul persoanelor ce aplica tva la incasare ?( am inteles de ce un neplatitor de tva incasare este curios sa verifice cel registru , dar daca am aplic tva la incasare din `1 ian de ce verific firmele in acel registru?)

    multumesc pentru raspus

    1. Nu este obligatorie verificarea. Este recomandată, așa cum spuneți și dumneavoastră, în special celor ce nu aplică sistemul de TVA la încasare și achiziționează de la plătitori de TVA la încasare. Celorlați, celor ce sunt înscriși în acest sistem pentru care nu contează dacă furnizorul să aplică sau nu acel sistem de TVA la încasare, dacă verifică furnizorul nu-i ajută neapărat. Verificarea ar putea ajuta în anumite circumstanțe: spre exemplu ca argument pentru a verifica o firmă pentru a vedea dacă e sau nu e plătitor de TVA.
      Să vă dau un exemplu: primesc o factură de la un furnizor, ce-mi scrie pe factură “TVA la încasare” și-l verific în registrul de la ANAF și constat că nu figurează acolo. În acest caz mă întreb dacă este sau nu plătitor de TVA și trec la verificările următoare: să văd dacă mai are înregistrare valabilă pentru TVA și dacă nu cumva e inactiv. Poate fi activ dar să aibă anulată înregistrarea în scopuri de TVA: de exemplu o firmă nu are activitate și depune deconturi pe zero, e activă fiscal depunându-și legal declarațiile, dar i se anulează înregistrarea în scopuri de TVA. În aceste condiții, dacă firma este în situația în care anulată înregistrarea în scopuri de TVA dar nu este inactivă, nu am dreptul de deducere al TVA înscris în factură și TVA se include în prețul de achiziție. Dacă este inactiv și are și înregistrarea în scopuri de TVA anulată, nu pot deduce nimic, nici TVA și nici cheltuiala cu ceea ce am achiziționat.

  4. Referitor la cursul valutar de inchidere al anul 2012, care din ele va fi totusi?
    – comunicat de BNR in 28/12/2012 si valabil in 31/12/2012 1 EUR=4.4291 RON ?
    sau
    – comunicat de BNR in 31/12/2012 si valabil in 03/01/2013 1 EUR= 4.4287 RON ?

  5. Pe site-ul Finante Brasov este anuntat ca curs de referinta pentru calcularea echivalentului in lei a cifrei de afaceri cursul anuntat in 28.12 si anume 4.4291 lei .
    Totusi cum este corect ?

    1. Păi să așteptăm să vedem ce spune MF prin normele legate de închidere. Deși eu aș merge pe varianta mea.

  6. Referitor la TVA trimestrial, daca firma a avut CA mai mica de 442.870 lei, dar a avut AIC (una singura in noiembrie 2012), ramane tot cu TVA trimestrial? Multumesc pentru lamuriri

  7. Inca ceva. Mai exista pe forum lista declaratiilor ce se depun la inceputul anului + termene de depunere, asa cum gaseam la fiecare inceput de an?

  8. O mica nelamurire. Societate inreg. in scopuri de TVA, inscrisa in ROI,declara lunar, aflata sub prag, trebuie sa treaca la trimestrial? Eu cred ca nu.

  9. Laurentiu Vrinceanu :
    Referitor la TVA trimestrial, daca firma a avut CA mai mica de 442.870 lei, dar a avut AIC (una singura in noiembrie 2012), ramane tot cu TVA trimestrial? Multumesc pentru lamuriri

    1. Da. Dacă în anul anterior a efectuat cel puțin o achiziție intracomunitară, rămâne cu perioadă fiscală – lunar.

  10. Razvan :
    O mica nelamurire. Societate inreg. in scopuri de TVA, inscrisa in ROI,declara lunar, aflata sub prag, trebuie sa treaca la trimestrial? Eu cred ca nu.

    Nu are AIC dar e in ROI, trebuie sa o scot din ROI ca sa depun trimestrial, corect?

    1. Nu. De ce? Poate avea livrări intracomunitare spre exemplu. Caz în care e obligatoriu să fie în ROI, dar perioada fiscală este trimestrul.

  11. Am inteles. Trece la trimestru. Si daca face o AIC, in termen de 5 zile a lunii urmatoare trebuie depusa 092 pentru a trece iar la lunar, corect?

  12. Multumesc Cristi. Nu stiu de ce dar, am ramas cu impresia ca daca esti in ROI, ai obligatia sa depui lunar 300. Insa acum am inteles, ai obligatia sa depui lunar doar daca ai AIC. Clar.

    1. Am crezut că e mai mult decât clar deja această chestiune. Nu contează dacă furnizorul aplică sau nu sistemul de TVA la încasare dacă dvs.îl aplicați. Dvs. veți deduce doar la plata facturilor orice TVA facturat de către partenerii dvs.

  13. Am o mare intrebare!Am o societate platitoare de impozit micro la 31.12.2012.Are CA < 100.000 euro la 31.12.2012 si imi ramane platitoare de imp micro pt anul 2013.In luna ianuarie 2013 are venituri ce depasesc suma de 100.000 euro.Ce se intampla in aceasta situatie?Devine platitoare de impozit pe profit incepand cu 01.02.2013?

    1. Nu. De la 01/01/2013. Odată depășit plafonul devine plătitor de impozit pe profit cu data de 1 a trimestrului în care a fost depășit. Așa era și până acum.

  14. @Cristi
    Ms mult!Si in aceasta situatie,cand ar fi trebuit sa ii fac decl 010?Care ar fi fost termenul limita pt aceasta declaratie?

  15. Buna,problema mea este urmatoarea: am o firma cu perioada fiscala trimestrul,care a avut o AIC in luna mai dar patronul mi-a adus actele dupa 25 iunie si nu am depus decl 390 decat in iulie.Trebuia sa depun si pentru schimbarea la tva lunar?Daca da ce declaratie trbuia sa depun?Ce se poate intampla pentru ca nu le-am depus la timp?
    Va multumesc anticipat.

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *