Unii din voi mi-ați spus că zilele astea sunt pornit. Nu sunt. Nu fac decât să constat cum se joacă unii cu nervii contabililor și ai firmelor și cum încearcă să te lămurească de faptul că o taxă în plus sau una majorată, de fapt, fac bine.
Și pentru a continua discuția de ieri, iată:
Guvernul ia în calcul lărgirea bazei de impozitare și un nou mod de calcul pentru accize. Asta declară domnul Liviu Voinea, ministrul pentru Buget.
Guvernul ia în calcul eliminarea excepțiilor de taxare a unor categorii de venituri, pentru a umple golul care există "în scenariul de bază" pentru bugetul pe anul viitor între venituri și cheltuieli, și o noua modalitate de calculare a accizelor, potrivit ministrului Bugetului, Liviu Voinea, citat de Mediafax. Scenariul de bază nu cuprinde în acest moment o creștere de taxe care afectează salariul de bază. Dar în scenariul de bază există un gol între venituri și cheltuieli care trebuie umplut. Trebuie luate măsuri, dar preferăm măsuri de natura eliminării excepțiilor care sunt în codul fiscal. Sunt mulți care sunt exceptați", a declarat Voinea.
El a evitat sa precizeze masurile concrete avute in vedere.
Ce știm noi, cu toții. Că salariul de bază nu e nevoie să fie afectat. E nevoie să fie afectat salariul brut, venitul efectiv realizat.
Ce mai știm noi? Că o creștere a taxelor se obține și prin eliminarea, restricționarea sau reglementarea condiționată drastic a deducerilor. Despre care nu vorbește nimeni pentru că “creșterea taxelor” sună mult mai bine față de “eliminarea deducerii”.
Ministrul a discutat și despre varianta modificării calcului accizelor.
Guvernul intenționează să renunțe anul viitor la calcularea accizelor raportat la cursul de schimb valutar din data de 1 octombrie, fără a preciza însă care va fi noua modalitate de calcul.
Predictibilitatea legislației, legislație coerentă, timp rezonabil pentru aplicarea legislației…Parcă așa spune Avocatul Poporului că trebuie făcută legislația, iar Curtea Constituțională i-a dat dreptate. Așa trebuie făcută. Dar nu și în curtea finanțelor.
Tot ieri, a apărut o știre legată de posibilitatea introducerii unei taxe în prețul benzinei, taxă ce ar urma să fie folosită pentru a se finanța construcția de autostrăzi în România.
Aha! Păi ar fi cam a treia taxă ce a apărut de-a lungul anilor, aplicată la prețul combustibilului ce are același scop declarat. Celelalte au fost incluse, încet, în timp, în prețul combustibilului și nu se mai văd, dar ele există acolo. Cu ele ce s-a întâmplat? De ce nu sunt de ajuns? De ce nu se vorbește despre reducerea costurilor/km construit, de ce nu se umblă la costuri? Cum au reușit turcii să facă un tunel de circa 16 Km pe sub mare la un preț puțin mai mare decât cel plătit în România pentru un tunel (metrou) pe o distanță mult mai scurtă (cam de vreo 3 ori mai scurtă) și la o adâncime de vreo 4 ori mai mică? Mister. Ăia sunt turci, ghinionul lor că nu trăiesc în România. Dacă erau în România, făceau tunelul ăla într-o perioadă de timp de 5 ori mai mare și la un preț de vreo 10, cel puțin, mai mare decât cel plătit efectiv. Așa au avut ghinion săracii.
Dar să revenim la domnul Voinea. Întrebat azi despre taxa respectivă, domnul Voinea, ne spune:
Rămâne de văzut. Ce nu mi se pare mie în regulă la accize este altceva: si anume aceasta determinare a nivelului la 1 octombrie. Nu este niciun motiv plauzibil pentru care accizele sunt legate de cursul de schimb de la 1 octombrie, a spus el.
Ministrul a evitat însă să răspundă la întrebarea dacă prețul benzinei va crește ca urmare a noii metode de calcul.
Vom vedea. Dumneavoastră găsiți o motivație logică pentru care avem determinarea la 1 octombrie? A existat o motivație câtă vreme era clar ca se depreciază permanent cursul de schimb. Și atunci aveai cumva o certitudine că prin raportarea unui curs mai mare vei avea încasări. Dar cursul e foarte stabil, raportarea la cursul de schimb nu se justifica"
Hopa? Curs stabil?! Oare? Mai degrabă ținut în frâu și sub control de BNR, dar chiar așa, stabil? În plus, pentru ambele situații se evită un răspuns concret. Asta da, e previzibil.
Știți ce vă spuneam ieri despre ipocrizie? Iată o mostră în toată splendoarea ei. CCR încurajează evaziunea. Nu Guvernul și Parlamentul prin legislație idioată și fără cap. Nu. CCR. Logic. Și o încurajează trăgând Guvernul de urechi spunându-i că ar cam trebui să respecte legea țării pe care o guvernează. Da. Logic, foarte logic.
Și, tot azi, Consiliul Fiscal ne spune că modul în care s-a desfășurat procesul bugetar din acest an pune sub semnul întrebării relevanța regulilor bugetare și angajamentul față de de respectarea disciplinei fiscale.
Măi să fie! Cum așa? Păi cam așa cum spuneam și ieri. Este evidentă supraestimarea veniturilor. Consecința:”proiectul curent de rectificare prevede o reducere a veniturilor estimate ale bugetului general consolidat cu 3,4 miliarde lei și a cheltuielilor cu 2,2 miliarde lei”.
Și continuăm tot unele cu constatările Consiliului Fiscal:
Investițiile scad la rectificare cu -1,2 mld. lei față de nivelul aferent rectificării bugetare anterioare.
Consiliul Fiscal are în continuare rezerve serioase cu privire la posibilitatea de a realiza ținta de final de an pentru veniturile din fondurile europene post-aderare, în condițiile în care, cu trei
luni înainte de finele acestuia, nivelul intrărilor reprezintă mai puțin de jumătate din suma estimată pentru întreg anul, iar estimările guvernamentale cu privire la performanța de absorbție au fost sistematic mai mari decât realizările.
Și asta e doar pentru început. Încă nu a venit iarna pentru a constata că ninge prin surprindere, natura netelefonând autorităților pentru a-i anunța că va ninge și că trebuie să fie pregătiți. Iar gazele, oh, da gazele se vor scumpi probabil și ele și se va motiva că ne lipsesc alea de șist, exploatate eventual la Băile Felix că acolo s-ar îmbiba și cu energie geo-termală.
Iar voi mai ziceți că eu sunt pornit…