Fuziuni, divizări, dizolvări, lichidări–proiect norme noi

14 Sep 2011 | Contabilitate, Legislatie | 3 comentarii1206 vizualizari

Sigla - Ministerului Finantelor Ministerul Finanțelor a postat pe siteul său un proiect de ordin privind aprobarea normelor metodologice privind reflectarea în contabilitate a principalelor operaţiuni de fuziune, divizare, dizolvare şi lichidare a societăţilor comerciale, precum şi retragerea sau excluderea unor asociaţi din cadrul societăţilor comerciale şi pentru completarea unor reglementări contabile.

 

Aceasta este însoțit de norme privind reflectarea în contabilitate a acestor operațiuni, precum și de exemple de înregistrare contabilă

Va înlocui vechiul ordin al MF, ordinul 1.376/2004.

  • ordinul introduce 2 conturi noi, ambele de activ, în planul de conturi – 1491 ”Pierderi rezultate din reorganizări şi legate de anularea titlurilor deţinute” şi contul 1495 “Alte pierderi legate de instrumentele de capitaluri proprii”.
  • societatea comercială supusă fuziunii, divizării sau lichidării are obligaţia să întocmească situaţii financiare anuale, supuse auditului statutar, dacă e cazul, în condiţiile legii, la data stabilită potrivit legii societăţilor comerciale, cu respectarea reglementărilor contabile aplicabile, şi se depun, în scop informativ, la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice, în termen de 30 de zile de la aprobarea acestora de către adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor.
  • în vederea întocmirii situaţiilor financiare anuale prevăzute la pct. 5, se procedează la efectuarea inventarierii conform Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 2861/2009
  • la terminarea lichidării, conform art. 268 alin. (1) din legea societăţilor comerciale, lichidatorii vor întocmi, potrivit legii, situaţia financiară finală evidențiind în contabilitatea firmei, în acest scop, toate operaţiunile efectuate şi vor întocmi balanţa de verificare
  • în cazul reorganizării, pe lângă situațiile financiare ce se depun la finanțe se vor întocmi situații financiare distincte exclusiv pentru determinarea raportului de schimb, situații ce nu sunt supuse auditului
  • administratorii societăților ce participă la fuziune sau divizare, trebuie să precizeze în proiectul depus, data de la care tranzacțiile societății divizate sau absorbite sunt considerate a societății absorbante sau al altei unități, din punct de vedere contabil.
  • proiectul de divizare/fuziune va fi supus expertizei
  • transferul patrimoniului de la societatea comercială absorbită către societatea comercială absorbantă se efectuează înainte de încetarea existenţei societăţii comerciale absorbite, sau la data înființării dacă este nou constituită. Similar la transferul efectuat cu ocazia divizării.
  • se insistă asupra faptului că orice operațiune de lichidare, divizare, dizolvare și lichidare se face numai după o efectuarea inventarierii patrimoniului în conformitate cu reglementările legale.
  • sunt detaliate operațiunile de fuziune, dizolvare și lichidare. Se arată clar cum se determină activul net contabil și acolo unde e cazul, raportul de schimb.
  • se detaliază operațiunile de excludere sau retragere de asociați din societăți comerciale.
  • exemplele de înregistrare în contabilitate a acestor operațiuni sunt extrem de detaliate și foarte bine documentate. Felicitări celor ce au conceput aceste materiale. Este o dovadă în plus că în MF există și adevărați profesioniști, ce din păcate nu au prea mare vizibilitate, nu doar acele specimene despre a căror atitudine și nivel de cunoștințe se plâng majoritatea contribuabililor. Anexa cuprinzând exemplele de înregistrare  contabilă  ar trebui să fie un model și pentru acte cu caracter contabil sau fiscal unde nevoia unor precizări, chiar prin exemplificare, este acută.

3 comentarii

  1. De la acest proiect am plecat si am cautat sa vad daca este aprobat si am ajuns la OMFP 1376/2004. De la acest OMFP 1376/2004 nu am mai gasit nimic in afara de legea insolventei pana azi. In acest proiect, la punctul 8 preciza clar ce contin situatiile financiare care trebuiesc depuse la ONRC in cazul lichidarii, adica Bilant si Cont de Profit si Pierdere. In ordinul 1376/2004 o abureste, ca de altfel majoritatea actelor normative, trimitandu-ne de colo colo si neintelegand clar ce trebuie depus in asemenea situatii. Tot cautand, am gasit un raport al unui lichidator care spune ca prezinta si bilantul dar si contul de profit si pierdere, dar fizic nu prezinta decat F10. Fiind prima mea lichidare, n-as vrea sa ma plimb aiurea… Tot citind despre lichidari, unii afirma ca trebuie ca bilantul sa fie semnat musai de un expert contabil. Intrebarea mea este daca lichidatorul este si expert contabil… Or, daca ne luam dupa OMFP 1376/2004, bilantul il semneaza cine e in drept, conform legii contabilitatii. Or, acolo se precizeaza ca, daca societatea nu depaseste 35.000 de euro cifra de afaceri, bilantul poate fi semnat si de un absolvent de studii economice superioare… Firma pe care o lichidez nu a avut nicio zi de activitate ci doar capitalul social si cheltuielile de constituire.
    De ce oare nu se vrea a fi promovat ce e bun si clar, ca acest proiect? Bineinteles ca stim cu totii raspunsul dar macar atat putem sa facem… sa intrebam…

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *