CASS la salariați fără venituri.

08 Jul 2020 | Legislatie | 34 comentarii3719 vizualizari

Știți cum criticau cei din opoziție, actualmente la guvernare, faptul că un guvern anterior a taxat la un salariu minim pe economie salariile celor ce erau angajați cu normă parțială și realizau venituri mai mici decât cel minim pe economie?

Știți că toată lumea era indignată de o astfel de modificare și că toți erau de acord că o astfel de taxare era aberantă pentru că punea în sarcina angajatorului niște taxe pe muncă la un nivel al venitului mult mai mare decât cel realizat și pornea de la prezumția de vinovăție a angajatorului. Mai mult, beneficiile sociale ale angajatului în numele căruia se achitau taxe la un salariu minim întreg, chiar dacă el nu realiza un astfel de salariu, nu erau egale cu cele ale persoanelor ce erau taxate similar. Adică la un nivel al taxării egal, beneficiile nu erau egale.

Ei bine, la început de an guvernul anunța că a anulat o astfel de taxare și toată lumea s-a bucurat. De o vreme au început să apară, prin presă, tot felul de articole legate de subfinanțarea sănătății, de faptul că sunt multe categorii de persoane ce sunt exceptate, etc. V-ați întrebat de ce?

Răspunsul se poate găsi în OUG 69/2020. De ce? Simplu: această ordonanță introduce taxarea angajatorilor cu contribuție socială de asigurări de sănătate pentru angajații care sunt suspendați din funcție și nu realizează venituri în luna respectivă.

Update: în preambulul ordonanței se vorbește despre suspendarea procurorilor și judecătorilor, suspendarea din funcție a angajaților din sistemul public. Și colegi de forum, cum este Cornel Grama, îmi atrag atenția că textele de mai jos s-ar referi doar la funcționari publici.

Așa cum le-am explicat și lor, prefer să mă înșel eu, dar să clarifice oficial, pentru că, din textul de lege, așa cum veți vedea mai jos, nu se distinge între categorii de angajatori, singura sintagmă ce ar putea fi pusă în discuție fiind “suspendarea din funcție”.

Prin această ordonanță, de la data de 1 iunie 2020, s-au introdus în categoria contribuabililor care datorează CASS (art. 151 alin. 1 CF) și:

f1) persoanele juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora și care potrivit legii datorează contribuția de asigurări sociale de sănătate, pentru persoanele fizice care desfășoară o activitate în baza unui contract individual de muncă, unui raport de serviciu sau a unui statut special prevăzut de lege, pe perioada suspendării din funcție a acestora, în condițiile legii;

De asemenea s-a stabilit că baza lunară de calcul a CASS pentru aceste persoane o reprezintă salariul minim pe economie valabil pentru luna pentru care s-ar datora contribuția de sănătate (art. 157^1 CF – nou introdus prin OUG 69/2020.

Calculul și plata contribuției se va realiza conform modificărilor de la art. 168 până la 25 a lunii următoare celei pentru care se datorează contribuția, iar contribuția se va calcula numai în situația în care persoanele fizice prevăzute la art. 153 alin. (1) lit. f1) nu au realizat în cursul lunii venituri din salarii și asimilate salariilor.

Cum am spus – se pune problema dacă, juridic suspendarea din funcție este același lucru cu suspendarea CIM în baza codului muncii.

Ce înseamnă acest din urmă lucru?

Că dacă pentru o persoană ce a fost întreaga lună în concediu fără plată, angajatorul va avea obligația de a calcula, declara și plăti pentru acea persoană CASS aplicat la un salariu minim pe economie. Restul contribuțiilor și impozitelor nu, dar CASS da.

Dar mai înseamnă și pentru o persoană ce este în concediul de creștere a copilului angajatorul ei va datora CASS la un salariu minim pe economie. Asta în condițiile în care angajatorul este OBLIGAT să-i suspende contractul de muncă. Echitabil?! Nu prea cred.

Zilele acestea au apărut tot felul de comunicate ale Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, care a decis să scoată din categoria persoanelor asigurate acele persoane ce au fost în șomaj tehnic în luna aprilie. Acele comunicate sunt toate un șir de tâmpenii provocate de această instituție, una dintre cele mai pline de birocrație instituții din țara asta, una care emite ordine unul mai aberant ca altul. Spuneau în acele comunicate că salariații au ieșit din categoria persoanelor asigurate pentru că nu au realizat venituri. Fals. Au realizat, că s-au taxat în luna încasării nu este vina persoanelor. Spuneau că angajatorii au declarat persoanele ca fiind neasigurate. Da, dar asta pentru că regulile de validare a declarației 112 nu permiteau să declari altfel acele persoane, iar situația s-a reglementat abia în mai.

Dacă vă întrebați la ce ordine aberante mă refer, vă pot da un exemplu recent. Președintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, a decis prin ordinul 502/2020 să modifice art.58 din normele de aplicare a OUG 158/2005. Cum l-a modificat? Simplu: a decis că o persoană ce are contracte de muncă la mai mulți angajatori poate avea concediu medical plătit la ambii angajatori numai dacă are stagiu de cotizare la ambii angajatori. Adică leagă stagiul de cotizare a persoanei de vechimea CIM la angajator. Spre exemplu, o persoană ce este salariată a unei firme de 10 ani, cu cotizație lunară la sănătate timp de 10 ani neîntrerupt, mai încheie un CIM cu timp parțial cu o a doua firmă unde realizează timp de 5 luni venituri salariale pentru care, și acolo, plătește CASS. Se îmbolnăvește și primește un concediu medical. Ei bine la firma unde este salariat de 10 ani i se va plăti indemnizația de concediu medical, în schimb la cea la care are doar de 5 luni contract de muncă se va considera că nu are stagiu de cotizare de 6 luni și nu i se va achita indemnizația de concediu medical. Stagiul este al persoanei sau nu este al persoanei? Adică o persoană ce muncește în 2 locuri și cotizează în 2 sau mai multe locuri nu va avea concediu medical plătit decât dintr-un loc deși persoana a cotizat ani de zile la sănătate. Asta în timp ce persoane fără cotizație sunt asigurate și beneficiază de servicii de sănătate și chiar de unele beneficii ale concediilor medicale.

Revenind însă la OUG 69/2020, se nasc mai multe întrebări:
– începând cu data ordonanței, va mai exista vreo persoană neasigurată? Adică – până acum salariaților cu CIM suspendat pentru concedii fără plată li se trecerea data ieșirii din categoria de asigurat și figurau automat ca neasigurați la CASS. Știți ce e frumos? Că legea 95/2006 spune că o astfel de persoană este asigurată încă 3 luni de la data la care iese din categoria persoanelor asigurate și cu toate astea medicii spun că nemaifiind asigurat nu mai are dreptul la servicii medicale ca o persoană asigurată. Ei bine, acum, când deși nu are venituri se cotizează în numele lui, mai pierde dreptul de a fi asigurat? În mod normal nu ar mai trebui să fie neasigurat!

– persoanele ce au contract de muncă suspendat pentru creșterea copilului – sunt asigurate oricum, prin efectul legii, iar suspendarea CIM este obligatorie pentru angajator care nu o poate refuza. Întrebarea este: de ce să plătească angajatorul pentru acele persoane CASS?

Mi-am adus aminte că am o situație și mai hilară: salariatul unei firme cu care colaborez, a fost ales în 2016 primar. Și are CIM suspendat la mine pe durata exercitării mandatului. Bineînțeles că el deja cotizează la CASS acolo, dar eu pe modificare aceasta sunt obligat la plata CASS și pentru el, pe motiv că el are CIM suspendat și nu are venituri realizate la mine.

Statul român este incapabil să explice oamenilor că o asigurare de sănătate este obligatorie. Așa că au inventat excepții peste excepții. Au inventat noțiunea de coasigurat. Adică un salariat poate trece la coasigurat soțul sau soția ori pe părinții săi. Fără să plătească nimic în plus. O persoană fără venituri însă, poate cotiza la CASS prin declarația unică achitând, timp de un an, echivalentul a 10% din 6 salarii minime pe economie și va fi considerată asigurată un an de la data depunerii declarației. Statul român este incapabil fie să excludă coasigurații, fie să mărească cota de CASS pentru cei care au coasigurați de la 10% la 10,41% de exemplu, adică cu 0,41% / persoană coasigurată. De ce cu 0,41%? Pentru că este echivalentul taxării timp de 1 an cu CASS la nivel similar celor fără venituri.

La fel în cazul salariaților din construcții, unde au scutit total de CASS salariații de acolo, menținând însă aceleași beneficii ca în cazul celor ce cotizează. La fel, puteau diminua cota la 5% din minimul pe economie (nu cel din construcții) și aveau într-un an taxare la același nivel al persoanelor fără venituri care se asigură prin declarația unică.

Dar nu. E mai simplu să acorzi facilități scutind în stânga și-n dreapta și în timp ce te plângi că nu ai bani de a finanța sănătatea, plângându-le de milă firmelor și susținând sus și tare că ești partenerul lor, le introduci niște taxe suplimentare pe motiv de solidaritate.

Interesante vremuri zău. Am un articol la care lucrez de ceva timp și tot strângând material pentru el de nervi, uneori, l-am șters sau l-am modificat integral și iar l-am rescris și iar am colectat materiale. Știți despre ce este vorba? Tot despre sănătate și casa de asigurări. De la refuz de primire a documentelor pe motiv de lipsă de ștampilă, de la comportamentul incredibil al funcționarilor de acolo, până la aberațiile legate de anumite formulare și lipsa de logică a unor informații de acolo, la documente reglementate ce nu au legătură cu realitatea, le conține pe toate și este greu de sintetizat atâta mârșăvie, indolență, lipsă de transparență și birocrație în câteva paragrafe. Poate reușesc și-l finalizez la un moment dat. Dar la ce oameni lucrează în acea instituție problemele astea sunt ultimele lucruri la care s-ar gândi.

34 comentarii

  1. Nu cred, si acum ce ar trebui sa facem?! Sa nu facem 112 pt iunie? Sa asteptam o actualizare sau o revenire asupra OUG? Multumim oricum :)

    1. Am actualizat articolul, pentru că este cam neclar textul de lege. Și din discuțiile la ANAF la fel am înțeles că este nevoie de clarificări.

  2. Cristi vezi ca litera aia nu se refera la ce spui tu . Litera aia e pentru cei suspendati din functie …nu care au contractul suspendat . De altfel si in preambulul OUG 69/2020 se face referire la cine se refera : ” ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ Nr. 69/2020 din 14 mai 2020
    pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum şi pentru instituirea unor măsuri fiscale
    EMITENT: GUVERNUL ROMÂNIEI
    PUBLICATĂ ÎN: MONITORUL OFICIAL NR. 393 din 14 mai 2020

    Având în vedere hotărârile Comitetului Naţional pentru Situaţii Speciale de Urgenţă, precum şi instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României decretate potrivit legii,
    luând în considerare necesitatea reglementării cu privire la calculul şi plata CASS în cazul suspendării judecătorilor şi procurorilor în temeiul Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,

    E vorba de cazurile in care se suspenda din functie judecatorii sau procurorii in baza Legii 303/2004 .

  3. Eu as spune doar atat: angajatorul clasic (nu cei speciali cum ar fi ministerele pentru care sunt legi speciale)NU datoreaza CASS. Angajatorul clasic prevazut de Codul muncii calculeaza, retine, declara si plateste CASS datorat de angajat dar nu datoreaza CASS. Datoria e a angajatului, de cand cu mutarea contributiilor de la angajator la salariat. Dar da, suna aiurea rau.

  4. ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 69 din 14 mai 2020
    pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru instituirea unor măsuri fiscale
    …….
    La articolul 153 alineatul (1), după litera f) se introduce o nouă literă, litera f^1), cu următorul cuprins:
    f^1) persoanele juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora și care potrivit legii datorează contribuția de asigurări sociale de sănătate, pentru persoanele fizice care desfășoară o activitate în baza unui contract individual de muncă, unui raport de serviciu sau a unui statut special prevăzut de lege, pe perioada suspendării din funcție a acestora, în condițiile legii;
    In opinia mea, pentru claritate si rigoare, textul de la litera f^1), trebuia sa mai contina un element de stabilitate, anume ce tip de activitate desfasoara persoana fizica si in ce mod (regulat si organizat). Asadar, textul initial trebuia sa cuprinda sintagma” administrativa ” dupa sintagma “activitate “.

  5. Domnule Cristi, nu prea inteleg cu rectificativa la 112. Concret, am o salariata care a fost in CFS in 1-15 martie si somaj tehnic in perioada 16 martie-31 mai. Din 01.06.2020 a revenit la munca.
    Am verificat-o si nu apare asigurata.
    Intrebarea mea este pe ce luna trebuie sa fac rectificativa si daca trebuie sa modific manual din neasigurat in asigurat? Si la data intrare in categoria asigurat ce data sa trec?

    1. Nu trebuie să modificați nimic.
      Refaceți, pentru orice eventualitate, actualizarea la ultima versiune.
      Intrați la Operații – State salarii și vă poziționați pe statul lunii aprilie. Apăsați butonul “Declarația 112” și în acel ecran apăsați “Actualizare date” apoi puneți bifă la “Declarație rectificativă” și generați o declarație rectificativă pe care o depuneți.
      Situația a apărut din cauza CNAS care are un sistem prost cu specificații proaste și care acum își justifică acțiunea de a-i scoate pe toți cei din șomaj tehnic ca neasigurați cu niște argumente jenante și care nu au nici o legătură cu realitatea.

  6. Am sunat la CJAS Iasi sa lespun ca persoana nu apare asigurata si mi-au spus ca din cauza ca luna martie nu are contributii si sa fac rectificativa la 112 si ladata intrarii in categoria de asigurat sa nu mai trec data angajarii ci data la care incepe sa obtina venit. De asta am intrebat ce data trebuie sa trec.

    1. Atunci la martie. Dar nu starea screw asigurat sai nu a dus la scoaterea lor dom categoria persoanelor asigurate. În acest caz CNAS au scos de la asigurați persoanele ce aveau zero venituri și zero contribuție la CASS.

  7. Sunt in aceeasi situatie ca ELENA de mai sus. Am facut rectificative ( cum i-ati spus dumneaei mai sus) in data de 15.07.2020. Am verificat acum pe cnas.ro. O parte din cei care au fost in somaj tehnic apar asigurati , o parte NEASIGURATI. Nu stiu ce sa mai fac. Ce ma sfatuiti?

    1. Nimic. Oricum acea stare nu conta. Este obligația celor de la CNAS să rezolve problema creată tot de ei.

  8. Multumesc. Aveti dreptate. Numai ca un salariat a fost la medicul de familie si nu a primit concediul medical pe motiv ca nu este asigurat. Si a venit val-vartej la firma. Deci trebuie sa rezolv cumva… I-am explicat degeaba. Omul nu intelege. El stie ca ar trebui sa fie asigurat…

  9. Buna ziua, eu am salariati in somaj tehinc in mai, iar cu 01 iunie au fost incetati si nu imi mai calculeaza partea de somaj tehnic aferenta lor in declaratia 112 de la iunie. Ma puteti ajuta va rog, cu ce trebuie sa fac sa-mi apara si partea aceea de somaj tehnic pentru cei ce au plecat. Multumesc

  10. @Cristi

    Buna ziua,
    In luna aprilie am avut in somaj 6 persoane care au aparut neasigurati in D112( ca la majoritatea societatilor in acest caz)

    In 10 iulie am facut rectificativa la luna aprilie, au aparut asigiurati in D112 ,cei care au fost in somaj tenic insa, la Casa de Sanatate Bv apar tot neasigurati.
    Am sunat azi , si mi-a spus ca trebuie sa fac rectificativa la luna iunie, cu revenire asigurat cu data de 01 aprilie, si a inchis telefonul. Nu stiu cum sa fac! Ce ma sfatuiti?

    1. Nimic. Ați greșit ceva la D112?! Ați completat-o altfel decât cere ordinul ANAF privind întocmirea ei?
      Cei de la casa de asigurări persistă în prostie și nu rezolvă ceva ce ei au greșit.
      Comunicatul ANAF pe această temă este acesta:

      În situația în care ați beneficiat de șomaj tehnic ca măsură de limitare a efectelor negative cauzate de criza COVID-19 și ați constatat că nu mai figurați ca asigurat în sistemul național de sănătate, vă rugăm să vă adresați Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, autoritatea competentă în ceea ce privește aplicarea legislației din domeniul sănătății.

      În ceea ce privește calitatea de asigurat în sistemul național de sănătate, aceasta este reglementată prin Legea 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, cu modificările și completările ulterioare.

      Mecanismul de declarare a obligațiilor fiscale aferente indemnizațiilor de șomaj tehnic, introdus prin Ordinul nr.1942/979/819/2020 din 12 mai 2020, a fost elaborat și aprobat în comun de către Ministerul Finanțelor Publice, Ministerul Sănătății și Ministerul Muncii și Protecției Sociale.

        Din punctul de vedere al legislației fiscale și al modului de completare a declarației 112, încetarea calității de asigurat nu trebuia să apară, având în vedere că pentru indemnizația de șomaj acordată potrivit OUG nr.30/2020 se datorează CASS, iar persoanele beneficiare ale indemnizației rămân în continuare asigurate.
  11. Buna ziua,
    Conform legii 136/2020, cuantumul brut lunar al indemnizației pentru carantină sau izolare reprezintă 100% din baza de calcul stabilită potrivit legii, adica atat pentru cod 05, cat si pentru cod 07 incepand cu 22 iulie. Am un CM emis pe 27.07.2020 si in Saga nu apare aceasta modificare; imi preia 75% pentru cod 07. Multumesc!

    1. Legea 136/2020 nu modifică nimic din OUG 158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate.
      În virtutea prevederilor din Legea 136/2020 a fost emisă OUG 126/2020, ordonanță care intră în vigoare de la data de 3 august. Așadar doar de la 3 august se va putea opera CM suportat integral de la buget și în cuantum de 100%.

  12. Buna ziua. O parte din angajati mai sint in somaj tehnic, pentru cei care au fost in somaj tehnic dar acuma sint activi am depus cerea pentru recuperarea 41.5% confom OUG 92/2020 .
    Somajul tehnic s a achitat dar celalalt ni s a refuzat motivind , pentru un cod fiscal nu se cuvine doua ajutoare. Multumesc

    1. Într-adevăr OUG 92/2020 are o astfel de restricție în cazul societăților ce au mai multe obiecte de activitate autorizate, din care cel puțin unul este supus restricțiilor și poate beneficia de OUG 30/2020. Am scris aici https://www.sagasoftware.ro/?p=2584 despre asta.

  13. Buna ziua,
    Sunt 2 asociati in firma cu cota de 50 % _ 50 %.
    1. Este obligatoriu ca cei doi asociati sa incaseze dividende proportional cu cota de detinere in capitalul social (50%_ 50%), daca in actul constitutiv nu este prevazut in alt fel ?
    2. Poate ca unuia din ei sa i se repartizeze dividende in proportie mai mica de 50 % (daca asa doreste el ) ?
    3. Trebuie specificat intr-un document ( hot. AGA ) acest lucru ?
    4. T. legal.

    Multumesc

    1. 1. Da.
      2. Nu.
      3. Distribuirea dividendelor se face obligatoriu în baza unei hotărâri AGA
      4. Legea 31/1990.

  14. Buna ziua,
    Am urmatoarea situatie:
    Autoturism achizitionat in leasing a suferit o avarie dauna totala.
    Pentru a inregistra in contabilitate inchiderea contractului am primit urmatoarele documente:
    1.Calcul despagubire- incasari(despagubiri si contravaloare epava) valoare X
    – retineri (capital in sold+taxe si dobanzi) valoare y
    – diferenta am primit-o in cont bancar valoare x-y = z
    2.Facturi primite de la firma de leasing pe care le-am inregistrat (reprezinta retineri valoarea y) si au fost achitate de asigurator.
    3. De la asigurator o adresa cu valoarea ofertei de despagubire – valoarea x
    Am facut urmatoarele articole contabile:
    % = 2133 valoare auto (Casare imobilizari)
    2813
    6583
    si
    5121=7581 valoarea z
    Intrebare: Ce articole contabile folosesc pentru a inchide facturile primite de la firma de Leasing(aceste facturi au fost platite de firma de asigurari direct la firma de Leasing)
    Modalitatea de inchidere este prevazuta si in contract e ok.
    Nu inteleg cum sa fac aceasta compensare!!!
    Suma x reprezinta venit sau doar diferenta z?
    Sper sa ma puteti ajuta cu un sfat.
    Multumesc!
    Numai bine!

    1. Dați în plată factura de la leasing prin 7581. Aveți în vedere că acolo nu puteți deduce nici TVA.
      Dacă firma plătește impozit pe venit, suma este neimpozabilă.

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *