Nedumeririle legate de șomajul tehnic. Partea I-a.

31 Mar 2020 | Diverse, Legislatie | 184 comentarii4158 vizualizari
nedumeriri somaj tehnic

Citeam, ieri seară, ordonanța 32/2020, cea care modifică OUG 30/2020 și nu mă pot opri să nu constat că încă mai sunt neclarități. Dar neclarități, induse și de declarațiile publice, au nu doar angajatorii ci, din discuțiile și mesajele pe care le-am văzut, le au și salariații. Neclarități e puțin spus în ceea ce-i privește pe salariați. Unii dintre aceștia cred că angajatorul este obligat să îi trimită în șomaj tehnic, alții cred că dacă ei cer angajatorului să-i trimită în șomaj tehnic, angajatorul este obligat să facă asta. Ambele categorii au unele neclarități legate de banii pe care statul declară public prin autoritățile sale că-i va plăti.

Aș dori să clarificăm puțin nebunia asta cu șomajul tehnic. O să încerc să explic, așa cum mă pricep eu, ce e cu acest șomaj tehnic. În mod cert nu o voi face la fel de bine ca un specialist în HR sau un avocat specializat în dreptul muncii, dar am să încerc să clarific pe cât se poate, într-un mod cât mai simplu, ce este cu acest șomaj tehnic. Explicațiile de mai jos sunt exclusiv pentru venituri din salarii obținute din contracte de muncă, nu pentru alte cazuri.

Așadar, ce este șomajul tehnic?

Așa numitul șomaj tehnic este de fapt o suspendare a contractului individual de muncă. Termenul de șomaj tehnic este un termen popular, nu un termen legal neapărat. Legal, procedura se numește suspendare a contractului de muncă din inițiativa angajatorului și apare în situația în care angajatorul constată o întrerupere sau reducere temporară a activității, fără ca raportul de muncă cu salariatul să înceteze, iar motivul întreruperii sau reducerii temporare de activitate este de natură economică, tehnologică, structurală sau similară. În codul muncii acest temei legal se regăsește la art.52 alin.1 litera c.

Mai simplu spus: un angajator care, din motive justificate, are o reducere de activitate, poate dispune suspendarea contractelor de muncă a salariaților săi, pentru o anumită perioadă de timp. Așadar: poate suspenda, nu este obligat. Este o posibilitate dată de lege și nu o obligație instituită de lege.

Această suspendare nu înseamnă o încetare a contractului de muncă. Salariatul rămâne pe mai departe salariat în cadrul entității cu care are încheiat contractul de muncă, cu mențiunea că, în acea perioadă de suspendare, i se suspendă, temporar, pe durata suspendării, anumite drepturi.

Cine inițiază procedura de suspendare?

Angajatorul. Întotdeauna angajatorul este cel care decide inițierea acestei proceduri.

Poate angajatul să solicite angajatorului să “îi dea șomaj tehnic”?

NU. Suspendarea se face doar la inițiativa angajatorului, nu la cererea salariatului. Salariatul nu poate solicita așa ceva.

Drepturile bănești ale salariaților sunt afectate sau nu?

Parțial da. De ce parțial? În perioada de suspendare a contractului pentru motivele de la art. 52 alin.1 litera c, angajatorul este obligat să le plătească acestora doar 75% din salariul de încadrare.

Dacă un salariat este angajat cu salariul de 3000 lei și are contractul de muncă suspendat o lună de la data de 1 a lunii respective până în ultima zi a lunii, atunci pentru acea lună va primi un salariu brut de 75% din acei 3000 lei, adică 2250 lei.

Drepturile bănești cuvenite pe perioada aceasta sunt supuse taxării?

DA. Suma de 75% din salariul de încadrare este sumă brută, nu sumă netă. Din suma brută, salariatului i se vor reține CAS (contribuția de asigurări sociale – “pentru pensie” cum e cunoscută popular) în procent de 25%, CASS (contribuția de asigurări sociale de sănătate) în procent de 10% precum și impozitul pe veniturile din salarii în procent de 10%. În mod normal angajatorul datorează și contribuție asiguratorie de muncă pentru aceste sume plătite salariaților săi.

Ce este cu plata de către stat a acestui șomaj tehnic?

Ei bine, aici, e o nebunie zilele acestea! În această perioadă declarată ca fiind una de stare de urgență, unii angajatori au fost obligați să închidă afacerile prin decizie emisă de autoritățile statului, închidere cu efect imediat. O parte din aceștia au mai putut funcționa, dar parțial, iar alte firme pentru care nu s-a dispus sistarea activității în mod explicit, din varii motive au înregistrat reduceri a volumului de activitate a veniturilor și încasărilor.

În aceste condiții, lipsa totală a veniturilor ori o afectare serioasă acestora, au făcut ca angajatorii să-și pună întrebarea: ce facem cu salariații? din ce îi mai plătim? Unii care au avut rezerve și-au permis plata lor pentru luna martie, apelând la concedii de odihnă, alții au suspendat contractele de muncă pentru concedii fără plată (asta și din cauza reacției întârziate a statului și a modului dezastruos în care au ales autoritățile să modifice legislația), alții au disponibilizat personal, iar alții au ales suspendarea contractului de muncă pe motiv de șomaj tehnic.

În acest din urmă caz, statul, prin OUG 30/2020 modificat ulterior prin OUG 32/2020, a venit și a spus așa: angajatorilor care au suspendat contractele de muncă a salariaților în temeiul art.52 alin.1 litera c și care și-au redus sau întrerupt temporar activitatea total sau parțial ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, pe perioada decretate ca fiind stare de urgență, li se va acorda o sumă de minim 75% din salariul de bază al salariatului, dar dacă acel salariu de bază este mai mare decât salariul mediu brut pe economie atunci suma plătită de stat se va plafona la maxim 75% din salariul mediu brut adică la suma de 4072 lei (5429 lei salariul mediu brut pe economie x 75%).

Atenție! Acea indemnizație plătită de stat se plătește proporțional cu perioada stabilită ca fiind stare de urgență! Prin Decretul 195/2020, starea de urgență a fost instituită pentru 30 de zile începând cu data de 16 martie 2020. Până la 14 aprilie 2020 este decretată stare de urgență în România și doar pentru acea perioadă, statul decontează sume angajatorilor în vederea plății salariaților. Starea de urgență poate fi prelungită cu încă 30 de zile, dar tot prin decret prezidențial aprobat de parlament.

De exemplu: dacă am un salariat cu salariul de încadrare brut de 2230 lei, statul ar plăti 75% din această sumă pentru o lună întreagă de șomaj tehnic suma brută de 1673 lei, pentru că este 75% din salariul persoanei, dar mai mică decât 4072 lei care reprezintă 75% din salariul mediu din România.
Dar dacă am un salariat cu un salariul de încadrare brut de 7000 lei, statul nu ar plăti 75% din această sumă pentru o lună întreagă de șomaj tehnic, ci ar plăti suma de 4072 lei. De ce? Pentru că 75% din salariul de 7000 lei înseamnă 5250 lei, sumă care este mai mare decât plafonul maxim acceptat de stat, respectiv 4072 lei.

Sunt obligați angajatorii să solicite statului plata șomajului tehnic?

NU. Nu sunt obligați. Aceștia pot suspenda o parte din contracte, dar dacă nu au redus activitatea sau nu au întrerupt-o ca urmare a efectelor epidemiei actuale, atunci nu doar că nu sunt obligați, dar nici nu pot să o solicite.

Cum certifică angajatorii că au fost afectați de efectele epidemiei?

Printr-o declarație pe proprie răspundere. Însă atenție! Această declarație va avea un model care va fi stabilit prin  ordin  al ministrului muncii. Câtă vreme nu știm ce conține acea declarație, va trebuie să fiți extrem de precauți. Dacă de exemplu acea declarație va conține o frază de acest tip: “declar pe proprie răspundere că am fost afectat de efectele epidemiei…și că nu am capacitatea financiară de a achita drepturile salariale…” atunci va trebui să demonstrați că într-adevăr ați fost afectat financiar de această epidemie.

S-a creat cumva o stare, așa, euforică cumva: ne dă statul bani! Salariații, la fel, îți dă statul bani pentru mine așa că trece-mă în șomaj tehnic.

Luați-o mai ușor și dovediți responsabilitate. Știu că unii spun că statul nu merită, că nu face nimic, că face prea puțin, că…au tot felul de motive de a pretinde că statul merită taxat și cerut bani de la el. Poate aveți dreptate, dar nu uitați că cereți bani din impozite și taxe pe care tot voi le-ați plătit sau le veți plăti și că statul, așa cum este el, asigură servicii medicale, de școlarizare, de apărare, etc. în folosul tuturor.

Că nu întotdeauna o face bine, că are lacune, da este adevărat, dar și mulți din cei care azi cer bani de la stat au permis ca statul să facă asta: de câte ori ați votat pe cineva care v-a promis că vă mai dă ceva și ați continuat să faceți asta ați slăbit statul, de câte ori ați dat o atenție la medic sau asistente ați permis și acceptat condițiile din spitale și atitudinile pe care acum le criticați, de câte ori ați dat ceva profesorilor să vă ajute copilul ați slăbit sistemul de învățământ și, în realitate, nu ați ajutat copilul cu nimic, de câte ori ați încercat să mituiți pe cineva ați deschis calea mai multor abuzuri, de câte ori ați acceptat abuzurile comise de inspectorii statului în diverse domenii și nu ați contestat în instanță actele lor ați permis ca statul să fie mai abuziv și totodată mai slab. Așa că este și vina multora dintre noi că statul este așa cum este și poate fi și meritul nostru, în egală măsură, dacă statul se va schimba în bine.

Asta înseamnă și că în anumite situații trebuie să avem responsabilitate și bun simț. Da, dacă sunteți o firmă care, evident, are probleme – i-a fost închisă activitatea, atunci da – solicitați statului să vă plătească sumele datorate, dacă aveți o firmă care și-a redus activitatea și care nu are resurse financiare pentru a plăti salariații, da, cereți statului să vă ajute, dar dacă aveți o firmă care are bani în cont sau în soldul casei cât să plătească salariile din statul de plată pentru 10-12 luni fără să încaseze nimic în acea perioadă, eu zic să vă mai gândiți înainte de a cere statului banii respectivi.

Nu știu de ce, sunt cumva convins că, prin declarația pe propria răspundere, angajatorii care vor solicita banii statului român vor trebui să declare cel puțin că nu au posibilitatea financiară de a-i plăti pe salariați. Nu uitați că prin OUG 32/2020 s-a introdus explicit răspunderea pentru toate datele din toate documentele trimise pentru plata acestor bani! Nu doar a declarației pe proprie răspundere ci și a cererii precum și a listei salariaților.

Ori declarația falsă este, din ce știu eu, faptă penală. O declarație falsă poate atrage restituirea banilor la bugetul de stat.

După ce se va termina cu această nebunie, este evident că vor fi controale. Pentru că statul nu dă bani publici, pentru a plăti niște sume de bani doar la o simplă cerere fără ca plata respectivă să nu fie verificată. Și vă asigur că justificări fanteziste de genul, aveam bani acolo dar eu vreau să-mi cumpăr un elicopter/o mașină/o barcă, etc., nu vor ține și nici la un eventual proces astfel de justificări nu vor avea cum să țină.

Sumele plătite de stat sunt nete sau brute?

Sumele pe care statul le achită firmelor în vederea plății salariaților sunt sume brute.

Sumele plătite de stat sunt impozitate?

DA. Se calculează CAS 25%, CASS 10% și impozit pe venit 10%, conform regulilor aplicabile unui salariu obținut în afara funcției de bază.

Salariatul va încasa suma netă, adică diferența dintre cât plătește statul angajatorului său și suma contribuțiilor și impozitului datorate pentru acele sume.

Așadar din banii primiți angajatorului returnează statului o parte.

Mai jos aveți niște tabele pentru diverse situații pentru scenarii diferite și pentru trei salarii de încadrare diferite: 2230 lei – salariul minim, 3200 lei și 7000 lei.

Exemplul 1 – Cum s-ar calcula indemnizația de șomaj suportată de stat dacă aceasta ar fi plătită pentru o lună întreagă? Sumă brută, rețineri, sumă netă.

image

Exemplul 2 – Cum s-ar calcula indemnizația de șomaj suportată de stat, pentru perioada 01-14 aprilie 2020, care este considerată stare de urgență? Doar pentru această perioadă, doar pentru acea indemnizație. Sumă brută, rețineri, sumă netă.

image

Exemplul 3 – Cum s-ar calcula drepturile salariale pentru aprilie 2020, dacă până la 14 aprilie se acordă indemnizația de șomaj suportată de stat, iar pentru perioada 15-30 aprilie 2020 se plătește de către angajator salariul normal. Sumă brută, rețineri, sumă netă.

image

184 comentarii

  1. Buna ziua!
    Ce suma bruta va primi o societate pentru un contract part time de 4 ore la salariul minim pe economie studii superioare, in cazul somajului tehnic?
    Multumesc!

    1. 75% din salariul de încadrare al persoanei respective, corespunzător timpului din lună în care e suspendat contractul de muncă și este declarată stare de urgență.

  2. Este posibil ca ajofm sa nu returneze suma calculata prin rotunjire ci doar prin trunchiere. Exemplu : 2230 X 75% => 1672.5 adica 1672 si nu 1673 care excede cu 0,5 lei suma pentru care se suporta de la buget.

  3. Buna seara,
    Avem 3 firme in care oamenii sunt angajati cu 8 ore dar si cu timp partial. Ma gandeam sa cer si sa dau somaj tehnic, conf art 52, la fiecare persoana unde este incadrata cu 8 ore. Intrebarea este
    ce fac cu oamenii cu timp partial? Daca de ex intr-o firma doar o persoana este incadrata cu 8 h si 3 persoane sunt cu 6 ore respectiv 4. Pot sa le suspend la toti CIM cu art 52 dar doar celui cu 8 h sa-i dau somaj tehnic si la restul nimic? (Ei se vor regasi in somaj tehnic luat in firma unde au 8 ore).
    Multumesc

  4. Salut Cristi, multumesc frumos de analiza.

    Risti un calcul pentru salariile din constructii ? Crezi ca se mentin facilitatile ?

    1. Eu aș zice că nu.
      Până la urmă această indemnizație este plătită de stat salariaților, nu de către angajator care e doar un intermediar. Și dacă nu, calculele sunt similare ca principiu, diferă doar salariul de încadrare.

  5. Ati intuit corect si bine in legatura cu ceea va putea cuprinde declaratia pe propria raspundere.
    Iata, avem dovada, dintr-un comunicat de presa – ministrul muncii – 31.03.2020
    ………………….
    3. Persoanele fizice cu drepturi de autor și drepturi conexe (ex. scriitori, compozitori, fotografi, artiști plastici)

    Condiția de bază pe care aceste categorii de persoane trebuie să o îndeplinească pentru a beneficia de sprijinul financiar de la stat este întreruperea activității ca urmare a stării de urgență determinată de COVID 19.

    Documentele care trebuie depuse:

    – Cerere;

    – Declarație pe proprie răspundere;

    – Alte acte ce pot ajuta în soluționarea solicitării (ex: extras de cont bancar).

    1. Era logic să fie așa. O mare parte din oameni nu înțeleg că aceste sume plătite de la bugetul de stat se virează ca un ajutor pentru cei care nu au resurse financiare în această perioadă și nici nu le pot produce pentru că epidemia îi împiedică. Nu sunt un cadou de la stat.

  6. Multumim pentru materiale si ajutorul neconditionat oferit de catre dvs, apreciez mult timpul dedicat, promptitudinea si eficenta dvs! Citesc articolele,dar intervin rar aici, ma gandesc ca suntem multi in situatii grele zilele acestea si m-am gandit ca este ok sa ma exprim… Felicitari!!

  7. Multumim pentru materiale si ajutorul neconditionat oferit de catre dvs, apreciez mult timpul dedicat, promptitudinea si eficenta dvs! Citesc articolele,dar intervin rar aici, ma gandesc ca suntem multi in situatii grele zilele acestea si am decis ca este ok sa ma exprim… Felicitari!

  8. Daca o societate are mai multe domenii de activitate se poate cere somaj tehnic doar pentru unul dintre ele?

    1. Indemnizația de șomaj nu depinde de domeniul de activitate și nu se acordă pe domenii de activitate.

  9. Va multumesc pentru analiza si clarificarea unor date. Apreciez in mod deosebit modul in care ati combinat prezentarea informatiilor tehnice cu apelul la responsabilitate pe care il faceti.

    1. Mulțumesc. Apelul la responsabilitate eu cred că este necesar. Acum o grămadă de oportuniști vor încerca să încaseze bani de la stat în mod complet nejustificat invocând motive unul mai aberante ca altele. Și cine credeți că se va plânge dacă la un control ulterior se va dovedi că au fost incorecți în declarații?

  10. Am citit multe materiale azi de pe site-uri de specialitate despre problema asta. Undeva zicea ca nu se plătește CAM.

    1. Eu nu am spus că se plătește CAM la indemnizația de șomaj tehnic stabilită după regulile din OUG 30/2020.
      Eu am spus că, la sumele datorate de angajator la o suspendare de contract pe art.52 alin.1 litera c și suportate de angajator nu primite de la stat, în mod normal se plătește CAM de către angajator.

  11. Buna seara,
    Vom putea calcula din Saga C salariile lunii martie daca suspendarea CIM-urilor a fost efectuata cu data de 23.03.2020, iar pentru perioada anterioara se plateste salariul intreg ?

    Cu multumiri !

  12. In cazul inca avem subventie de somaj pt. o persoana pt persoan respective mai putem sa solcitam somaj technic?

  13. Buna ziua, observ ca la calculul impozitului pe salarii aratat in tabelele de mai sus nu s-a tinut cont de deducerile personale sau suplimentare.In statul de plata generat din program CAM aferent somajului tehnic se calculeaza,este corect?Multumesc.

    1. Programul nu este actualizat cu prevederile OUG 30/2020 momentan. În versiunea viitoare va fi.

  14. La somajul tehnic se calculeaza sau nu contributie asiguratorie de munca ?
    “(8) Pentru indemnizația prevăzută la alin. (1) nu se datorează contribuție asiguratorie pentru muncă conform prevederilor art. 2205 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.”.

    1. La indemnizația suportată de angajator pentru perioada de șomaj tehnic – suspendare pe art.52 alin.1 litera c – se calculează.
      Așa am și scris în articol.
      Pentru indemnizația suportată de stat pentru perioada stării de urgență, nu se datorează.

    1. Acele salariate vor avea stagiu asimilat stagiului de cotizare. Apar cu zero pentru că sunt sume pe care nu angajatorul le plătește, ci statul. Va fi o listă distinctă pentru cei în șomaj tehnic.

  15. Multumesc mult organizatiei in general si foarte mult fiscalistului in special. De mare ajutor orice interventie. Astazi am citit urmatoarea precizare: “indemnizația este supusă impozitului pe venitul din salarii și asigurărilor sociale obligatorii, ce sunt reținute de angajator din sumele primite de la fondul de șomaj. Legiuitorul nu permite acordarea deducerii personale la calculul impozitului pe venitul din salarii, având în vedere prevederile de la art. XI alin. (6) din OUG nr. 30/2020 coroborat cu art. 78 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal.”. Va rog sa imi spuneti daca Saga a luat in considerare posibilitatea ca guvernul sa nu vina cu exceptare in privinta deducerii personale pentru aceasta situatie speciala, si, in consecinta, sa actualizeze aplicatia. Multumesc

    1. Așa am scris și eu și așa sunt și calculele din articol.
      Aplicația va fi actualizată în consecință.

  16. Am facut o simulare acum pentru un angajat in conditiile in care am declarat somaj pentru perioada 01.04.2020-14.04.2020. Programul zice ca trebuie sa scriu o data cuprinsa in perioada starii de urgenta. Nu recunoaste o alta perioada decat 16.03-14.04?
    Mai spune si ca am intervenit intr-un stat care este validat adica aprilie?
    Unde gresesc? Ce nu stiu sa fac bine?
    Multumesc.

    1. Nu știu ce ați făcut, dar dacă vreți să operați șomaj tehnic conform OUG 30/2020 este necesar să operați pe un stat de salarii nevalidat pentru a vedea ce efecte produce în el.

  17. Referitor la perioada situatiei de urgenta: cum vor fi platiti profesorii din invatamantul de stat? se poate lua concediu de odihna sau activitate la distanta? Sau tot somaj tehnic?

    1. Nu știu să existe vreo reglementare legală în sensul afectării drepturilor lor salariale.
      Concediul de odihnă se acordă în sistemul de învățământ doar în anumite perioade conform legii, iar acum în mod normal este perioadă școlară legal chiar dacă sunt cursurile suspendate. Activitate de muncă la domiciliu presupune ca ANGAJATORUL de comun acord cu salariatul să modifice așa contractul de muncă, iar în cazul persoanelor plătite în baza unor legi speciale să permită acest lucru și legea specială – ceea ce iarăși nu este cazul. Este o recomandare o astfel de activitate, folosind canale alternative, dar nu o obligație. Șomaj tehnic nu poate fi vorba și la fel această procedură este la latitudinea angajatorului dacă legea îi dă această posibilitate, iar angajatul nu poate decide el dacă intră în șomaj tehnic sau nu.

  18. Buna ziua.
    Un salariat este angajat la doua firme. La una cu norma intreaga iar la alta cu timp partial.Se trece in somaj doar unde are functia de baza ?
    Multumesc pentru ajutor.

    1. Nu înțeleg întrebarea!
      Nu este obligatorie suspendarea CIM. Dacă unul din angajatori decide suspendarea și celălalt nu, este perfect legal. Nu înțeleg ce anume vă este neclar.

  19. Buna ziua,
    In articol spuneti ca “angajatorul este obligat sa plateasca 75% din salariul de INCADRARE”
    In tabelele de exemplificare la randul 4 scrie “Salariul BRUT de incadrare lunar”
    In situatia cu: sal. incadrare 3000 si spor vechime (25%x3000) 750, angajatorul nu trebuie sa plateasca 75% din salariul brut 3750 ?

  20. Buna ziua,

    Am urmatoarea situatie:
    Un salariat are 2 contracte de munca la firme diferite.
    1 contract de 8 ore si 1 contract de 2 ore.
    Poate beneficia de somaj tehnic pt contractul de 8 ore daca cel de 2 ore ramane activ? Eu inteleg ca poate beneficia conform art.1 alin.9.
    Va multumesc!

    Art. I.
    3. La articolul XI, după alineatul (8) se introduc cinci noi alineate, alineatele (9)-(13), cu următorul cuprins:

    (9) În situația în care un angajat are încheiate mai multe contracte individuale de muncă din care cel puțin un contract cu normă întreagă este activ pe perioada instituirii stării de urgență, acesta nu beneficiază de indemnizația prevăzută la alin. (1).

    (10) În situația în care un angajat are încheiate mai multe contracte individuale de muncă și toate sunt suspendate ca urmare a instituirii stării de urgență, acesta beneficiază de indemnizația prevăzută la alin. (1) aferentă contractului individual de muncă cu drepturile salariale cele mai avantajoase.

  21. Buna ziua
    Ultima actualizare saga permite adaugarea in State->Concedii”, pagina “Concedii de odihna / Concedii fara plata / Suspendari”—– somaj tehnic oug 30.
    Dar in statul de plata al lunii respective nu este calculata indemnizatia de somaj tehnic si nici contibutiile pentru somajul tehnic. Apar doar nr de zile de somaj tehnic. E bine asa?

    1. Da. Vor apărea în luna în care acei bani se vor încasa. Adică în luna în care aveți obligația de a-i plăti și în care aveți obligația de a le calcula și reține obligațiile fiscale corespunzătoare.

  22. Buna ziua
    Am urmatoarea situație:
    Angajatorul este PERSOANA FIZICA , înregistrată prin CIF eliberat de ANAF ( un cnp de 13 caractere ), cetățean străin care desfășoară activități de cazare in Romania. Acest PF are 4 angajati. El poate sa solicite indemnizație de șomaj pt angajații sai? Dacă Da, se comporta ca oricare angajator , adica solicită tot pe platforma Ajofm prin programul Pisa?
    Va multumesc

    1. Da, nu contează că este persoană fizică. El are calitatea de angajator. Are NIF probabil, nu CNP :)

  23. Buna ziua,

    Un SRL fara salariati, domeniul creatie artistica la care asociatul unic NU nu are contract de munca nici la propria firma si nici in alta parte poate beneficia de vreun ajutor?

    Multumesc!

  24. Buna ziua,

    Pe cand puteam spera la o noua versiune in care sa vedem cum se calculeaza deducerile personale? Momentan deducerea se aplica in stat la somaj tehnic…
    Avem si salariati care au intrat in somaj tehnic din luna martie.
    Multumesc.

    1. Șomajul tehnic pentru care se depune cerere de recuperare de la AJOFM se impozitează ca un venit în afara funcției de bază pentru care nu se acordă deduceri personale, iar programul procedează în consecință.

  25. Buna ziua, personalulul TESA poate fi dat in somaj tehnic? Sau trebuie inchise angentiile prima data?
    Daca sunt bani in casa, poate vrei sa dai dividende actionarului…..tot actionari trebuie sa sustina eventuale scadere de venituri/incasari, fare drept la dividende:).:).
    In revisal pentru luna martie pana cand se poate depune?

    Va multumesc,

    1. Orice contract de muncă poate fi suspendat pentru șomaj tehnic dacă angajatorul decide asta în perioada reducerii sau întreruperii temporare a activității.
      Pentru luna martie se poate depune în luna martie. Adică suspendarea CIM se operează în REVISAL cu o zi înainte de data de la care are loc suspendarea. Operarea la dată ulterioară înseamnă comiterea unei fapte contravenționale.

  26. Dacă eu ca angajat intru in somaj tehnic, pot veni în continuare la munca atunci cand solicită angajatorul ? Adică nu vin zi de zi 8 ore, ci o dată la 2 zile, de exemplu sau o săptămână da, una nu. Este legal asa? Sau cat timp sunt in somaj, angajatorul nu are dreptul sa imi solicite sa vin doar dacă își reia activitatea ?

    1. Depinde de ce decizie a emis angajatorul.
      Șomajul tehnic nu înseamnă doar această procedură în care oamenii stau acasă. Angajatorul poate decide și reducerea timpului de muncă, adică o suspendare parțială a contractului în ceea ce privește timpul normal de muncă.

  27. @Cristi
    Si atunci mai beneficiază de acei 75% de la stat ? Stiu ca exista si posibilitatea reducerii timpului de munca însă nu stiu dacă tot statul plătește cei 75% sau firma .

    1. În cazul reducerii timpului de muncă, plătește angajatorul și acolo este și un alt temei legal de suspendare.

  28. In primul si in primul rand as dori sa spun ca apreciez sincer si la adevarata sa valoare acest articol extrem de informativ, insa la fel de mult ( sau mai mult ) faptul ca ati raspuns fiecarei persoane ce a venit cu intrebari ulterioare. Asa ca voi spune in numele celor care au uitat sa o faca si au trecut direct la subiect un foarte onest MULTUMESC !

    Motivul pentru care va scriu este fiindca nu reusesc sa gasesc nicaieri discutat un anume aspect in ceea ce priveste somajul tehnic. Mai exact CUM, conform caror criterii, alege angajatorul pe care dintre angajati ii trimite in somaj tehnic si pe care nu. Este exemplul prietenei mele, lucreaza in calitate de receptionera la o policlinica de renume din cadrul privat. Cand situatia cu Covid-19 era mai pe la inceput ( cred ca nici nu fusese inca instituita starea de urgenta ), a intrat in concediu medical. Apoi, mai mult de frica in raport cu ceea ce se intampla, l-a prelungit. Saptamana aceasta pe la inceput a fost contactata de supervisor-ul sau si informata ca incepand de Luni 6 Aprilie, va intra in somaj tehnic. Ziua urmatoare, a primit un alt apel de la HR, de unde i s-a cerut sa trimita pe email poze cu concediul medical ( nu o facuse inca, greseala ei intr-adevar, insa nici nu-i spusese nimeni ca trebuie sa faca asta ) si discutia a degenerat din cauza totul total deplasat a persoanei de la HR ( am auzit si eu, fiind in imediata apropiere ). In mai putin de 1 ora a trimis mail cu concediul medical scanat. A doua zi dupa asta ( ieri practic ) a fost contactata din nou de catre supervisor-ul sau care a anuntat-o ca de fapt nu va mai intra in somaj tehnic si ca trebuie sa se prezinte Luni dimineata la munca, invocand motivul cum ca asta se intampla deoarece a fost in concediu medical in ultimile 2 saptamani. Ulterior, dictandu-i eu ce sa scrie in 2 mesaje mai lungi, acelasi supervisor a negat ca de fapt acela ar fi motivul.

    Eu personal nu pot sa inteleg pe ce criterii se face aceasta selectie, cine este incadrabil si cine nu, sa inteleg ca este pur si simplu ceva subiectiv si care nu trebuie motiv de catre angajator ? In cadrul unei companii mari, cine face concret aceasta selectie, cei din departamentul HR ? Nu ar fi fost ok totusi ca inainte de asta sa se faca un sondaj de opinie in care angajatii sa isi poata exprima preferinta ? Poate unii sunt mai putin speriati si au nevoie mai mult de salariul intreg in aceasta perioada, poate altii sunt mai mult speriati si prefera somajul tehnic, este practic posibil ca angajati care vor una sa primeasca alta si invers, nu mi se pare deloc ok.

    Nu mai spun ca pe langa asta in calitate de receptionera la o policlinica privata esti practic obligata sa intri in contact cu pacienti care, mai ales in perioada asta, este posibil sa se prezinte in necunostiinta de cauza tocmai pentru ca simptome are virusului si nu stiu unde sa mearga iar policlinica aceasta precum multe altele nu pune la dispozitie masti cu standard de protectie FFP2 / FFP3 ci din acelea simple chirugicale care nu folosesc la absolut nimic ( de asta sunt pana la ora actuala peste 400 de cadre medicale infectate cu Covid-19 ). Nu mai spun de impactul emotional pe care il are o astfel de decizie intoarsa, sa spui unui om ca poate sta linistit acasa in somaj tehnic si apoi la 2 zile sa-i spui ca de fapt nu, trebuie sa se prezinte la munca.

    Intreb fiindca efectiv nu stiu cum sa procedez ca sa o tin acasa, fara sa-i creez probleme majore si fara sa se ajunga la cine stie ce complicatii. Astept raspunsul dvs., va multumesc pentru timpul acordat.

    1. Vă mulțumesc. Am să încerc să vă răspund și dvs cât pot eu de bine dar v-aș ruga să țineți seama că sfaturile mele de expert contabil pot să nu fie la fel de bune, pe speța dvs, ca ale unui jurist specializat în dreptul muncii. Nu de alta, dar din ce înțeleg eu e o problemă ce ține mult de acest domeniu – un litigiu sau condiții pre-existente ale unui litigiu generat de un potențial conflict de muncă.

      Legat de întrarea dvs.:
      Vă citez ce spune codul muncii la art.52 alin.1 litera c:
      art.52 – alin.1 lit.c.
      “(1) Contractul individual de muncă poate fi suspendat din inițiativa angajatorului în următoarele situații:

      c) în cazul întreruperii sau reducerii temporare a activității, fără încetarea raportului de muncă, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare;”
      Așadar suspendarea contractului de muncă în baza acestui articol este la latitudinea angajatorului. Criteriile de selecție ale personalului sunt criterii proprii, el este cel care decide cine și în ce condiții are contractul de muncă suspendat. Și asta o face prin proceduri proprii. Cel mai probabil sunt descrise în ROI – regulamentul de ordine interioară pe care fiecare salariat trebuie să și-l însușească.
      Legat de concedii medicale – acestea trebuie transmise angajatorului până, maxim, în data de 5 a lunii următoare celei pentru care s-au acordat.
      În perioada de concediu medical nu se poate suspenda contractul de muncă pentru alte motive și nici nu poate înceta contractul de muncă încheiat pe perioadă nedeterminată.

  29. Buna ziua,

    In cazul urmator: cabinet stomatologic cu o asistenta angajata cu contract timp partial 32h/sapt, in zilele de L,M,J,V, salariu brut 1784 lei/luna. Cum calculez corect indemnizatia pentru somaj tehnic.

    Multumesc

    1. Șomajul tehnic în acest caz se calculează proporțional cu timpul lunar suspendat.
      Nu există o altă variantă.

  30. Buna ziua
    Socitatea x si-a intrerupt activitatetea pe 25/03/2020, s-a trimis toate actele pentru somaj tehnic

    Dar eu nu am operat in Revisal suspendarea contractului de munca, deoarece societatea nu doreste decat pe perioada de urgenta. Ce pot sa fac acum? Iar eu nu am transmis Revisal elctronic niciodata ca nu am stiut cum, de fiecare data m-am prezentat cu Stikul
    Multumesc

    1. Este irelevant pentru ce perioadă dorește societatea. Suspendarea contractelor de muncă se operează în REVISAL obligatoriu, indiferent că este sau nu stare de urgență, iar trimiterea suspendării în REVISAL se face cu o zi înainte de data începerii suspendării.
      Este necesar să transmiteți în REVISAL suspendarea de contract. Cum anume puteți transmite modificări în REVISAL în această perioadă? Prin mail dacă nu aveți user și parolă cu care să le trimiteți on-line. Sau încercați să obțineți, prin mail, user și parolă de la ITM pentru a transmite on-line fișierele necesare.
      Transmiterea este simplă de tot. Odată ce aveți user și parolă este suficient să generați fișierul RVS pe care-l trimiteați pe stick la ITM, apoi intrați pe pagina ITM unde se încarcă fișierele introduceți utilizatorul, parola și codul de verificare și vă autentificați pe site. Odată ajunsă pe site, apăsați butonul de răsfoire și selectare a fișierului RVS (cel cu iconița unui folder – un dosar deschis), selectați fișierul RVS ce se trimite la ITM și apăsați butonul de preluare registru.

  31. O societate este impartita in doua divizii: una de instalari (50% din venituri) (oameni ce se deplaseaza pe teren la clienti) si a doua de vanzari (50% din venituri) care isi desfasoara activitatea de la birou.
    1. Se poate cere somaj tehnic doar pentru o parte din angajati (divizia de instalari la care activitatea s-a redus la 0)?

    2. Ce poti mentiona in declaratia pe propria raspundere daca totusi veniturile nu se micsoreaza.
    Ex. Pana la pandemie veniturile erau de 5000 lei (2500 instalari si 2500 vanzari)
    Acum veniturile sunt tot 5000 sau mai mari , dar aduse doar de echipa de vanzari (instalari 0)

    Mai pot beneficia de somaj tehnic doar pentru echipele de instalari?

    1. Trebuie să aveți în vedere că aceste solicitări se fac doar pentru angajatorii care au probleme și-și reduc sau întrerup temporar activitatea (total sau parțial) ca urmare a efectelor epidemiei și care nu pot plăti salariații. Ori în condițiile în care dvs aveți venituri chiar mai mari, pe societate, nu aveți argumente în a demonstra dificultatea plății salariilor.
      Tehnic vorbind, acum, nu ar fi nici o problemă în a solicita plata unei indemnizații de șomaj tehnic. Formalitățile sunt simple. Ulterior, când se va termina cu această stare de urgență și cu această adevărată nebunie, vor începe controalele și în mod sigur acestea vor fi dure și se va solicita argumentarea extrem de riguroasă ce ceea ce ați declarat pe proprie răspundere.
      Stric legat de întrebări:
      – da, se poate decide suspendarea pe motive de șomaj tehnic a unei părți din salariați, nu a tuturor.
      – declarația are un format prestabilit, nu se poate modifica.

  32. Daca se solicita somaj tehnic si un salariat are 10000 salar brut, angajatorul ii poate platii omului 75% din 10000, adica 7500 cu toate taxele aplicate la acest salar? si sa solicite decontarea unei indemnizatii de maxim 4072 lei?

    1. Da, angajatorul poate suplimenta, dacă își permite acest lucru, plata diferenței dintre 75% din salariul mediu brut și 75% din salariul persoanei.

  33. Buna ziua. Angajatorii au obligatia sa mentina raporturile de munca ale persoanelor care au fost in somaj tehnic pe o perioada de cel putin 6 luni de la data reinceperii activitatii dupa suspendarea raporturilor de munca conform art. 52 alin 1 lit c din Codul Muncii? Care este cadrul legal unde se specifica acest aspect? Multumesc.

    1. Nu există această condiționare.
      A existat un proiect în acest sens, dar forma finală nu mai conține această condiționare a plății acestei indemnizații.

  34. Buna ziua ! Cum va arata statul de plata in SAGA pe luna martie 2020 cu somaj tehnic din 16.03.2020?

    1. Nu. Acela va apărea în luna în care se vor încasa sumele. Atunci are angajatorul obligația nu doar de a plăti sumele respective angajaților săi, dar și aceea de a calcula și reține contribuțiile sociale și impozitul datorat pentru această indemnizație plătită de către stat.

  35. Am o nedumerire.Lucrez la o firmă privată în construcții și doresc să știu dacă mai beneficiez,în cazul șomajului tehnic,de scutiri la taxa CASS și a impozitului pe venit conform ordonanței 114?

  36. Revin cu o alte intrebare.
    La sfarsitul luni martie la o firma toate contracte sunt suspendate. Firma e microintreprindere.
    Cu ce cota trebuie sa calculez impozit pe venit? 1% sau 3%?

    1. Codul fiscal nu spune că acele contracte trebuie să fie active ci să existe. Așa că dacă aveți cel puțin un contract de muncă cu normă întreagă la data de 31 martie, indiferent că este activ sau este suspendat, veți avea o cotă de 1% pentru impozitul pe venitul microîntreprinderilor.

  37. Buna seara ! Vreau sa va pun o intrebare care nu este legata de somajul tehnic. Am firme in saga pe care le am predat sau au fost inchise. Cum le pot sterge din programul saga? Multumesc !

    1. Intrați în program pe o altă firmă decât cea pe care doriți să o ștergeți, apoi intrați din meniul Administrare în ecranul “Configurare societăți”, și acolo vă poziționați pe firma pe care doriți să o ștergeți apoi apăsați “Șterg”. Confirmați mesajele.

  38. Dupa revenirea din somajul tehnic, angajatorul este nevoit sa pastreze angajatii pe o anumita perioada de timp?
    Multumesc!

  39. A fost suspendat contracte (prin somaj tehnic) care au fost incheiate la data de 30 martie. Pentru aceste contracte pot sa fie cerute ajutor de la stat?
    In lege nu sunt excluse aceste contracte dar la o comunicare de presa de la ANOFM exclude.
    Cum se interpreteaza aceste cazuri?

    1. V-am mai răspuns. Și eu le-aș exclude. Sunt făcute doar pentru a se încasa niște bani de la stat nu că ar fi o problemă cu angajatorul respectiv.

  40. Cristi :
    V-am mai răspuns. Și eu le-aș exclude. Sunt făcute doar pentru a se încasa niște bani de la stat nu că ar fi o problemă cu angajatorul respectiv.

    N-am vazut raspunsul. Imi cer scuze. Din pacate firma total a oprit activitatea. Asa apare ca dupa 20 aprilie pot sa incepe noua activitatea (daca primeste marfa din Germania – asta e motivul opriri)

    1. Eu nu spun nu, dar așa cum v-am mai scris va fi extrem de dificil să demonstrați că, deși ați avut probleme din cauza epidemiei și/sau instituirii stării de urgență, ați angajat persoane în acea perioadă și la câteva zile după aceea le-ați suspendat contractele de muncă pe motiv că aveți afectată activitatea.

  41. Am trecut 2 angajati in somaj tehnic conform OUG 30 incepand cu 23.03.2020 si am observat ca la generearea statelor de plata nu apare plata decat pentru perioada 1 – 22.03.2020.
    Pentru perioada de somaj tehnic OUG30 trebuie generate state separat? Cum?
    Multumesc

    1. Vor apărea în luna în care se încasează banii de la ANOFM lună în care veți avea și obligația plății sumelor către salariați și obligația de a calcula și reține obligațiile fiscale.

  42. Buna ziua, sa inteleg ca nota contabila pentru somaj tehnic luna martie o vom face noi manual in aprilie, cand vom incasa banii? sau se va face actualizare la program? Statul de plata si D112 se poate genera pt martie sau asteptam actualizare pentru 112? Multumesc.

    1. Nu înțeleg cum ați ajuns la concluzia că veți face notă manual, dar nu, nu o veți face manual decât în măsura în care nu veți fi de acord cu nota generată de program.
      Statul de plată pentru martie se poate genera fără probleme. D112 asemenea deși la 112 cel mai probabil va apărea o modificare.

  43. Bună seara. Am o întrebare. Dețin o întreprindere individuala. Fac transport de mărfuri rutiere. După instalarea stării de urgenta mi-a fost imposibil sa pot. Transporta nuci în Italia. Am dreptul la șomaj tehnic?

    1. Da, dacă după data de 16 martie ați întrerupt complet activitatea. De la data la care ați întrerupt puteți solicita.

  44. Buna seara,

    Un salariat are 2 contracte de munca la firme diferite:
    1 contract de 8 ore si 1 contract de 2 ore.
    Contractul de 2 ore a fost inchis la data de 31 martie, cu acordul partilor.
    Contractul de 8 ore a fost suspendat la data de 2 aprilie , ca urmare a incetarii activitati datorita starii de urgenta.
    In acest caz, salariatul poate beneficia de somaj tehnic in perioada starii de urgenta?
    Multumesc.

  45. Buna ziua, daca asociatii dunt si angajatii societatii , sunt in somaj tehnic, mai pot ridica dividente, multumesc!

  46. Buna ziua! Am incercat sa generez statul pe luna aprilie 2020, ca sa vad cum imi apare perioada de somaj tehnic din luna martie 2020. Nu apare in stat. Cum procedez in aprilie? Se face actualizare la program?

    1. Nu v-am răspuns pentru că era în curs de publicare versiunea 522 a programului SAGA C care rezolva exact această problemă.

  47. ¨Vor apărea în luna în care acei bani se vor încasa. Adică în luna în care aveți obligația de a-i plăti și în care aveți obligația de a le calcula și reține obligațiile fiscale corespunzătoare.
    Vor apărea în luna în care se încasează banii de la ANOFM lună în care veți avea și obligația plății sumelor către salariați și obligația de a calcula și reține obligațiile fiscale¨

    Buna ziua,
    Nu reusesc sa inteleg unde se vor regasi sumele calculate pt.somajul tehnic dintr-o anumita luna.
    De ex., in luna martie ulimele 5 zile angajatii sunt in somaj tehnic, in statul de pe luna martie apare plata doar pt. zilele platita de angajator, am inteles de la dvs. ca sumele corespunzzatoare pt. cele 5zile de somaj tehnic se vor regasi in luna aprilie?
    Adica statul lunii aprilie va cuprinde cumulat sumele corespunzatoare lunii aprilie plus cele 5 zile de somaj tehnic de pe luna martie ??
    De unde vom alege sumele care trebuie declarate la stat pt.plata somajului tehnic? Nu reusesc sa inteleg prea bine cum va functiona, daca imi puteti explica mai pe intelesul meu…
    Multumesc

    1. Da, vor apărea în aprilie dacă se vor încasa în aprilie.
      Actualizați la versiunea 522 pentru a vedea cum funcționează.

  48. Buna ziua,
    initial am suspendat cim astfel: data inceput suspendare 16.03.2020-data sfarsit supendare 16.04.2020 ,acum ca urmare a prelungirii starii de urgenta transmitem inainte cu o zi data inceput supendare 17.04.2020-data sfarsit 15.05.2020?
    Cum considerati ca ar fi corect transmiterea in revisal :
    1.incetarea supendarii si supendarea cu urmatoarea perioada aferenta unei noi decizii de suspendare , sau ne pozitionam pe contractul suspendat apasam Modificare si trecem urmatoarele intervale de suspendare?(mentionez ca nu transmit revisalul din saga)
    2.Care ar fi data sfarsit suspendare 14.05.2020/15.05.2020?

  49. La data de 27 martie la o firma in constructii toate CIM cu norma de 8h/zi s-au redus la norma de 1h/zi. Firma e microintreprindere.
    Cu ce cota calculam impozitul pe venit? 1% sau 3%?
    Va multumesc!

    1. V-am răspuns și pe forum.
      1% dacă suma normelor tuturor salariaților este de cel puțin 8 ore/zi. Altfel 3%.

  50. Buna ziua,
    Am inregistrat somaj tehnic 01.04 – 30.04.2020 pentru o parte din salariatii unei firme de constructii. Am completat suma de recuperat de la stat 2250 ( pentru ca aveau salariul 3000) iar suma neta a fost completat de program 1772 , calculata cu facilitatile pentru constructii. Eu nu cred ca este corect pentru ca pe perioada somajului tehnic nu mai beneficiem de facilitati ( brut<3000) . Cum sau cand se poate rezolva aceasta problema? Presupun ca pana la 25.05.2020cand trebuie sa depunem declaratia. Pentru data de 04.05.2020 cand vom depune cererile de recuperare a sumelor de la stat calculam manual.

  51. Salariatii sunt in somaj tehnic pana pe 14.04 , apoi se intorc la lucru.
    Pe perioada lucrata (15.05-31.05) cum se calculeaza deducerea personala?

    1. Ați vrut să spuneți 14.05. Deducerea se acordă în funcție de veniturile salariale din perioada pentru care nu există indemnizație plătită de stat.

  52. Buna ziua,
    Initial am suspendat cim astfel: data inceput suspendare 01.04.2020-data sfarsit suspendare 16.04.2020, acum ca urmare a prelungirii starii de urgenta am transmis inainte cu o zi data inceput supendare 16.04.2020-data sfarsit 15.05.2020.
    1- Este corect cum am facut transmiterea in revisal :
    – am transmis revisalul cu incetarea supendarii cu 16.04.2020 si
    – am transmis inca o data revisalul cu alta suspendare cu urmatoarea perioada, cu data inceput suspendare 16.04.2020-data sfarsit suspendare 15.05.2020?
    In cazul in care nu este corect, cum pot sa corectez? Mentionez ca nu transmit revisalul din Saga.
    2-Daca un salariat este in somaj tehnic incepand cu 01.04.2020 si revine la munca pentru 4-5 zile, de exemplu in perioada 21.04-27.04.2020, din 28.04.2020 poate sa intra iar in somaj tehnic?
    Multumesc pentru ajutor. Va doresc o zi frumoasa!

    1. 1. Nu era necesar să transmiteți o încetare a suspendării. Puteați modifica direct data de final, punând o nouă dată a suspendării
      2. Poate, dar nu prea este normal :)

  53. Buna dimineata .
    Angajatorul incaseaza de la AJOFM indemnizatia de somaj in contul bancar.
    intrebarea mea este daca poate plati numerar din caserie in avans angajatului indemnizatia de somaj sau sunt obligata sa virez indemnizatia doar intr-un cont bancar?.
    Multumesc.

    1. Textul legii spune că angajatorul va plăti salariaților indemnizația pe care o încasează pentru aceștia, în termen de 3 zile de la data încasării. Doar atât spune. Nu există o interdicție explicită de a nu achita în avans, dar cum legea obligă la plată doar ulterior încasării eu cred că este prudent ca plata să fie efectuată doar ulterior acelei încasări. Nu de alta, dar să nu apară discuții ulterioare despre cum am folosit banii încasați în alte scopuri sau discuții despre faptul că plătind în avans aș fi putut susține plata lor și fără să-i cer de la stat.
      Legat de modalitatea de plată – iarăși nu există o obligativitate în a achita numerar sau în contul persoanei. Modalitatea de plată este la latitudinea angajatorului.

  54. Buna seara,
    Angajatorul poate dispune reducerea programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe saptamana cf. Art.52 alin 3 din Codul Muncii. Cum se procedeaza in saptamanile in care sunt zile libere legale? Se reduce programul de lucru de la 4 zile la 3 zile/saptamana? Exemplu: in saptamana aceasta 20.04.2020 – 24.04.2020, ziua de luni 20.04.2020 zi libera legala(prima zi de Paste).
    Va multumesc.

    1. Nu are nici o influență ziua liberă legală. Reducerea timpului de lucru se raportează la timpul legal de lucru generat de zilele lucrătoare nu la zilele calendaristice.

  55. Buna ziua,

    In cazul unor unitati de invatamant private (in cazul de fata, gradinita), activitatea fiind suspendata din 11 martie, personalul este in somaj tehnic platit de catre stat., pana la data de 15 mai.
    In 21 aprilie 2020, s-a emis ordinul conform caruia este obligatorie scoala on-line (fiind incluse si gradinitele).
    Acum..noi ce putem face? Am cateva intrebari:
    1.Suntem in somaj tehnic (deci nu avem dreptul sa lucram), dar in acelasi timp , ne obliga sa desfasuram activitatile on line.
    2.Parintii nu au achitat nicio taxa de cand s-a suspendat activitatea.
    In cazul in care, dupa data de 15 mai, nu vom mai putea beneficia de somaj tehnic achitat de catre stat (singuri nu ne putem autofinanta, neavand niciun alt venit), ce alternative ar fi? Sa incheiem contractele de munca, sau credeti ca pentru sectoarele care nu vor putea functiona (restaurante, crese, gradinite..) se mentine somajul tehnic platit de stat?
    3.Pot sa desfasor activitate on-line de 1 ora/zi daca incasez somaj tehnic?
    Multumesc!

    1. 1. Șomaj tehnic plătit de stat înseamnă că salariatul stă acasă, nu muncește, nu poate desfășura activitate. Angajatorul nu poate obliga salariații să muncească în perioada pentru care el le-a suspendat contractul de muncă, acest lucru fiind ilegal. Dacă salariații reiau activitatea, anterior reluării angajatorul va înceta suspendarea contractelor de muncă. Pentru perioada suspendată indemnizațiile de șomaj tehnic se vor încasa de la stat, iar pentru perioada lucrată este obligația angajatorului să achite drepturile de natură salarială care li se cuvin salariaților săi.
      2. De șomaj tehnic se beneficiază pe perioada decisă de angajator prin decizie de suspendare. Statul achită doar pentru acea perioadă indemnizație. Din moment ce reluați activitatea, normal se reiau și obligațiile contractuale ale părinților cu școala.
      3. Nu puteți munci pentru același angajator dacă aveți contractul de muncă suspendat pe motiv de șomaj tehnic.

  56. Buna seara,
    Am nevoie de ajutorul dvs.
    1.Pentru a completa lista de angajati ce trebuie depusa la AJOFM , in coloana “salariul de baza brut “adun si indemnizatia de conducere sau nu? (in CIM este prevazut faptul ca indemnizatia de conducere face parte din salariul de baza brut).
    2.Daca un angajat are un salariu de baza brut de 5488 lei , 16 zile de somaj tehnic in luna mai(norma de lucru de 20 zile) cum calculez indemnizatia pentru somaj si care este valoarea ei?In coloana cu salariul de baza trec 5488 sau 5429?
    Va multumesc.

    1. 1.Este vorba de salariul de încadrare așa cum e înscris în REVISAL. Dacă în REVISAL ați înscris la salariul de bază o sumă ce cuprinde salariul de bază inclusiv indemnizația, atunci acela este salariul la care se raportează calculele.
      2.Salariul de bază 5488 lei, nu suma maximă la care se limitează.
      Dar dacă utilizați SAGA, aceste informații se preiau automat în listele generate din program.

  57. Buna ziua si Hristos a inviat !

    Va rog sa-mi raspundeti si mie la urmatoarele nelemuriri:

    Am urmatoarea situatie: un SRL cu 2 asociati si 5 angajati si activitate de productie; in martie nu am declarat somaj tehn. pentru ca nu era clara legislatia, desi activitatea noastra s-a redus inca de la jumatatea lui martie;

    1 Am facut o Hot. AGA in care am decis starea de red/intr temporara a activitatii cf. Art. 52 alin. 1 lit. c) pe perioada 01.04 – 31.05 si apoi pe baza acesteia am facut Informare catre 2 dintre angajati ca sunt trecuti in somaj tehnic si li se suspenda CIM pe aceasa perioada si Decizie de suspendare a CIM pe aceasta perioada; acestea sunt documentele care trebiuesc intocmite? Mai sunt si altele, de ex. Act aditional? Ceilalti 3 angajati au solicitat concediu fara salariu.

    2 Trebuie ca aceasta reducere/ntrerupere a activitatii sa fie doar cat e situatie de urgenta sau poate fi mai mult, cat apreciem ca nu ne vom relua activitatea?

    3 Trebuie ca angajatii sa fie trecuti in Somaj tehnic doar strict pe perioada Situatiei de Urgenta 01.04 – 14.05. sau e corect pe toata perioada stabilita in hot. AGA, si avem in vedere ca Indemnizatia de somaj tehnic de la stat sa se solicite doar pe perioada Situatiei de urgenta iar dupa ce se termina aceasta pe per. 15-31.05. firma va plati din banii ei Som.Tehn de 75% catre angajati. E corect asa?

    4 Daca perioada de Som.Tehn e ma lunga decat Sit. De Urg, in Saga pt. perioada Sit. De Urg, adica perioada 01.04. – 14.05., selectam suspendare Cf. OUG 30 iar in per urmatoare 15 – 31.05. selectam supendarea pt. somaj tehnic si se va face plata din fondul de salarii? Iar in REVISAL se inregistreaza per. De Som. Tehn 01.04-31.05?

    Multumesc anticipat pentru lamuriri.

    1. 1. Este suficient.
      2. Nu. Suspendarea activității pe art.52 alin.1 litera c se poate face pe perioada decisă de către angajator. Poate fi o durată mai mare decât perioada declarată ca fiind stare de urgență, dar ea trebuie să fie motivată de motive economice, tehnologice, structurale sau similare. Pentru suspendări mai mari de 30 de zile din aceste motive puteți, nu sunteți obligați, dar puteți decide și reducerea timpului de muncă la 4 zile pe săptămână – adică o suspendare pe art.52 alin.3 din codul muncii.
      3. Nu. Suspendarea are efect pe perioada decisă de către angajator. Pentru perioada care este stabilită ca fiind una de urgență se poate solicita statului decontarea unor sume. Așadar puteți suspenda pe orice perioadă, pentru perioada care este stabilită ca stare de urgență puteți solicita statului plata indemnizației, iar după acea perioadă angajatorul va fi cel care va achita sumele datorate angajaților săi.
      4. Da.

  58. Buna ziua.

    Conform art. XI alin. 11 din OUG 30/2020, daca angajatorul are posibilitatea, poate suporta diferenta dintre somajul tehnic suportat de stat, respectiv 75% din salariul de baza brut, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut pe economie, si salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat? De ex. pentru un salariu brut de 3.301 lei, statul va subventiona suma de 2.476 lei, iar diferenta de 825 lei se poate suporta de catre companie?

    Multumesc!

  59. Buna ziua,

    In conformitate cu dispozitiile art. XI alin. 11 din OUG 30/2020 angajatorul are posibilitatea de a suporta din fondul de salarii propriu diferenta dintre suma acordata de catre stat ca somaj tehnic si salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat? Adica, daca salariul de baza este de 3.301 lei, iar statul acorda 2.476 lei, diferenta de 825 lei va putea fi suportata de catre companie?

    Multumesc!

  60. Buna ziua!Daca angajatorul a redus activitatea la 4 zile pe saptamana si nu a depus actele pentru plata a 75% conf.OUG 30/2020, cum pot proceda angajatii respectivi pentru a beneficia de sumele ce le-ar putea primi pe perioada de urgenta?

    1. După întrebare se vede că nu sunteți angajator ci angajat.
      Nu ați înțeles cum funcționează mecanismul de decontare a acestor sume.
      Denumirea de “șomaj tehnic” poate induce în eroare și poate induce ideea că toți salariații pot beneficia de așa ceva. Nu este așa defel.
      Așadar:
      1. salariații nu sunt în șomaj. Asta ar însemna să le fie încetat contractul de muncă prin disponibilizare. Nu este cazul. Ei sunt angajații firmei în continuare, doar că au suspendat contractul de muncă pe motive tehnologice, economice etc (de aceea se numește popular șomaj tehnic).
      2. firma are două posibilități:
      – să le suspende contractul de muncă, total, caz în care salariatul nu muncește, stă acasă, este la dispoziția angajatorului care-l poate rechema la muncă oricând, încetând suspendarea contractului de muncă – caz în care salariatului i se va achita doar 75% din salariul de încadrare pentru acele zile în care are suspendat contractul de muncă
      – să le suspende contractul de muncă, parțial, reducând timpul de muncă de la 5 zile pe săptămână la 4 zile pe săptămână cu o reducere corespunzătoare a salariului în acea perioadă, caz în care salariatul muncește, NU stă acasă și este plătit pentru zilele lucrate de către firmă
      3. dvs. sunteți în a doua situație de mai sus
      4. statul, ajută salariații firmelor ce sunt în prima situație. Adică firmele, din varii motive au închis activitatea cu totul, independent de voința lor (de exemplu restaurante, baruri, frizerii, etc) sau au închis activitatea parțial din lipsă de clienți datorată limitării dreptului la liberă circulație – situații în care au fost nevoiți să suspende contractele de muncă ale salariaților lor și să-i trimită acasă. Acei salariați NU au mai muncit. Pentru aceștia angajatorul este obligat să achite 75% din salariul de încadrare, iar statul, doar pentru acei angajați a decis să finanțeze angajatorii și doar pe acei angajatori care au solicitat asta, pentru că au fost angajatori care au suportat ei plata salariului redus cu 25%.
      Deci angajații nu cer ei sumele respective de la stat ci angajatorii. Angajatorii pot cere acele sume doar pentru acei salariați la care le-a suspendat contractul de muncă pe motivele indicate în codul muncii la art.52 alin.1 litera c și numai dacă vrea să le ceară. Dacă angajatorul cere banii de la stat va plăti salariații din acei bani după ce-i încasează, dacă nu cere banii de la stat va plăti salariații din banii săi.
      Angajatorii care au redus timpul de muncă a salariaților, pe art.52 alin.3, nu pot cere nimic de la stat pentru că au avut activitate în continuare și suportă ei plata salariilor angajaților săi, plătind salariile acestora din fondurile proprii.

  61. Buna ziua,

    Revin cu inca o intrebare:
    In fisierul cu lista angajatilor descarcat de pe site-ul “aici.gov.ro”” apar alte sume decat in Saga. Ex.: Pt. salariat in Som. Th toata luna aprilie -20 zile lucrat., Cu sal. 2.230 lei – in fisierul de pe site apare calculat de el 1.520 lei iar Saga da suma de solicitat 1.673 lei – de ce ? E drept ca poate fi scrisa in loc alta suma – cea din Saga -, fisierul permite, dar cum e bine?

    Multumesc

  62. Hristos a inviat!
    Daca un angajat are 10.000 lei salariu de incadrare si la Aprilie are somaj tehnic luna intreaga, practic angajatul va lua brut 7.500 lei, din care Statul suporta 4.072 lei, iar restul angajatorul. Tehnic vorbind, in Saga imi pare la Rest de plata 0 lei. Cum fac sa-mi apara pe stat diferenta intre 75% din salariul de incadrare(7500 lei) si 4.072 lei(cei suportati de Stat) ? Pot pune pe “Alte venituri brute” suma de 3.428 lei?
    Mulumesc!

  63. Buna ziua,

    Ce am scris ieri nu mai e de actualitate, am preluat fisierele de azi si cu lista s-a rezolvat, apare suma corecta, dar am o alta problema la celalat fisier cu Cererea si Declaratia: am completat toate datele cerute si la VALIDARE imi scrie ca “nu am introdus un cont bancar valid”. Ce inseamna asta? cum trebuia sa-l scriu? eu am scris codul IBAN luat din extrasul bancar, ce am gresit?
    Si daca nu validez, cum scrie in unele postari, tot nu se pot incarca cele dou fisiere, Cerere si Declaratie, in acel fisier on-line, cand dau clik nu se intampla nimic, iar separat nu se pot incarca cele doua fisiere pe site. Poate mai trebuie asteptat pana vad ei problemele si le remediaza?

    Oricum, am postat mesajele si pe Forum, cred ca sunt mai potrivite acolo.

    Multumesc, oricum.

  64. Am rezolvat problemle si am trimis fisierele, am scris pe forum cum am procedat.
    Pentru cei ce au nevoie:
    Am rezolvat si trimis fisierele astfel:
    Cred ca prima oara gresisem pt.ca am completat direct on-line fiserul cu Cerere si Declaratie, acolo apareau problemele despre care am scris mai sus.(de acolo am tiparit cele 2 pag. si au fost semnate, apoi scanate).
    Dar acum, a doua oara, am salvat in calc. meu fisierele goale de pe site-ul lor, le-am deschis prin ADOBE si le-am completat din nou si, fara sa mai apas pe acea VALIDARE am incarcat fisierele *jpg cu semnatura olografa (le aveam tiparite si scanate dinainte). s-au incarcat si le-am pus pe site si le-a primit si mi-a dat raspunsul de acceptare cu numar de inregistrare.

  65. Buna seara.
    Daca is in somaj tehnic de la locul de munca, pot beneficia si de ajutor pentru pfa daca detin pfa ?
    va multumesc

    1. Da. În legislație nu există nici cea mai mică prevedere legală care să interzică așa ceva. Aveți în vedere însă că indemnizația se poate încasa de către PFA numai dacă au întrerupt total activitatea, iar întreruperea se datorează epidemiei actuale.

  66. La o firma la care conduc contabilitatea sunt 3 salariati toti 3 trimisi in somaj tehnic din 01.04.20
    Intrebarea mea este:
    In lista ce se depune la AJOFM cati angajati trec pentru indemnizatie 3 sau 2 (75% din nr. de angajati) si pe al treilea o platesc de la firma? Ca nu mi este clar.

  67. Un salariat beneficiaza de un spor permanent lunar pentru munca in week-end (suma fixa lunara). In luna aprilie s-a aflat in somaj tehnic OUG30. In statul lunii aprilie ii apare doar acest spor permanent. Este corect? El poate fi achitat?

  68. Buna ziua.
    Referitor la somaj tehnic conform Oug30…
    In urma unor simulari (presupunand ca am incasat deja indemnizatiile salariatilor care au avut Cim suspendat – somaj tehnic Oug30 in luna Aprilie), am constatat ca in D112 luna Mai nu s-a preluat valoarea contributiilor – aferenta stat plata oug30 (generat in Mai pentru Aprilie). Mentionez ca suspendarea am introdus-o doar in ecranul “concedii”. Care credeti ca e motivul pentru care in D112 nu apare valoarea contributiilor? S-a mai confruntat cineva cu aceasta problema? Multumesc.

  69. Bună ziua!
    Pentru șomajul tehnic care nu se recuperează de la stat, se ține cont de deducere personală?

    Vă mulțumesc!

  70. buna seara!
    Am o firma cu un salariat care este in somaj tehnic conf oug 30 din 01.04.2020-14.05.2020
    Deci luna APRILIE figureaza toata luna in somaj tehnic.Banii aferenti lunii aprilie i-am primit de la AJOFM in data de 8.05.2020.
    In SAGA (poate nu fac eu bine ceva)la luna aprilie nu genereaza nici o nota contabila legata de salarii si nici daca dau tiparire stat indemnizatii cf OUG 30 nu afiseaza nimic.

    V arog sa ma ajutati in urmatoarele probleme:
    Cum fac ca eu trebuie sa-i platesc omului salariu in 3 zile (parca)de la data incasarii sumelor de la AJOFM?
    D 112 aferenta lunii aprilie o depun pana pe 25 mai sau cum se procedeaza?
    Va multumesc mult.

    1. Statul și nota în sine se generează în luna în care se încasează banii. Dacă a fost toată luna aprilie în șomaj tehnic pentru care aveți de încasat bani de la AJOFM atunci abia în mai se va putea lista stat dacă încasați în mai. Taxarea se va face în mai și declarația pentru acele sume se va depune până la 25 iunie 2020.

  71. Buna ziua, am o nelamurire legat de constructii: Am inteles ca nu mai beneficiaza de facilitati pe somaj tehnic, chiar daca salariul realizat 75% este peste 3000. Eu am 3 salariati in somaj tehnic 01.04-30.04. Daca nu scot bifa programul imi calculeaza tot cu facilitati.
    1. Ar trebui sa scot bifa pt luna 04?
    2. In luna 05 sunt in somaj tehnic doar pana in 14.05 iar salariul depaseste 3000. Aplic facilitati?

  72. @Cristi
    Si eu am caz similar cu angajat toata luna aprilie in somaj tehnic cf oug30. Pe statul de plata de pe aprilie apare 0 la toate valorile, iar in decl 112 e suspendat si neasigurat toata luna. E in regula asa? Mie nu prea mi se pare, deoarece oamenii sunt asigurati in somajul tehnic pe starea de urgenta. Ce gresesc? Am operat din concedii Somaj tehnic conform oug30. Daca fac simulare si operez celalalt tip de somaj tehnic simplu, mi se fac toate calculele in statul de plata, dar se ia in considerare si deducere personala (si am inteles ca nu trebuie in acest caz).

  73. Buna ziua.Precizez ca suntem o institutie publica ai carei salariati au intrat in somaj tehnic in perioada 01.04.2020-14.05.2020.V-as ruga sa ne precizati un punct de vedere si anume daca perioada in care salariatii au fost in somajul tehnic afecteaza zilele de concediu de odihna .

    1. Bună ziua.

      Din câte știu eu angajații instituțiilor publice nu putea fi în șomaj tehnic pentru că li s-a asigurat bugetul de cheltuieli cu salarii fie de la bugetul de stat fie de la cel local.
      Dar chiar dacă au fost în șomaj tehnic, acea perioadă nu afectează dreptul la concediu de odihnă și nici zilele de concediu de odihnă. Doar o suspendare din motive imputabile salariatului ar duce la suspendarea drepturilor pe care salariatul le are.

  74. Am suspendat contracte in Aprilie, am solicitat ajutor, l-am primit, acum nu reusesc sa inchid 112 din cauza unei erori “EROARE – (e salariat si A_13>0 si A_8=0) (S21.5)!” . Nu segenereaza xml.ul , nu stiu daca pot sa-l depun. Aveti vreun exemplu de 112 cu somaj tehnic?

    1. Eroarea nu provine de la șomajul tehnic din aprilie. Cel mai probabil aveți concediu pentru părinți.

  75. In luna aprilie avem pe lângă contractele suspendate cu șomaj tehnic cf ord30 și un contract suspendat cu șomaj tehnic suportat de firmă. În decl.112 apare EROARE -e salariat si A_13>0 si A_8=0) (S21.5)! și nu putem depune declaratie.

    1. Nu se poate genera PDF în acest caz. Asta pentru că acel pdf generează eroare în mod fals. Luați legătura cu ANAF în acest sens.
      Soluția este să generați XML care se generează fără erori. De altfel veți observa că se va genera cu o atenționare, iar mesajul de atenționare este identic cu cel care, în pdf, este considerat eroare.
      Declarațiile cu atenționări se pot depune fără probleme.

  76. Buna seara, PF si angajat cu norma intreaga la o Sc poate beneficia de indemnizatie datorita intreruperii activitatii pe PF ? Multumesc

  77. Buna ziua.Am si eu o intrebare.La un hotel care pana la anul nu se va mai deschide, angajatii pana la data de 31.05.2020 au fost in somaj tehnic.Pot din somaj tehnic sa ii trimit in somaj ?Trebuie sa ii tin in preaviz de 20 de zile?Multumesc

  78. Buna ziua, sunt PFA am o angajata care incepand cu 01.04.2020 a fost in somaj tehnic pana pe 18.05 2020 , bani pentru somajul tehnic ptr. luna aprilie i-am primit in luna mai, urmeaza intrebarea:
    – pentru luna mai (adica pana pe 25 iunie ) depun 2 declaratii 112, una pentru aprilie ptr. ca somajul l-am primit in mai si una pentru 10 zile lucratoare din mai?

    Va rog sa ma ajutati .

    Va multumesc fffff mult.

  79. @Cristi

    Contractul individual de munca este suspendat in perioada de somaj tehnic in baza art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul muncii.
    Aceasta perioada nu este considerata de vreo prevedere legala drept perioada de activitate prestata la acordarea concediului de odihna (asa cum este perioada concediilor medicale).
    Prin urmare, perioada de suspendare a contractului individual de munca in baza art. 52 alin. (1) lit. c) nu se va lua in calcul la stabilirea duratei concediului de odihna.

    1. Este posibil, nu vă contrazic, dar eu rămân la opinia mea pe mai departe – câtă vreme suspendarea nu este din motive imputabile salariatului este ilogic să i se restrângă drepturile.

  80. Declararea indemnizatiei de somaj si a contributiilor aferente pentru zilele de somaj tehnic din martie se face in luna incasarii subventiei de la ANOFM chiar daca angajatorul a platit indemnizatia de somaj tehnic inainte de incasarea subventiei (indemnizatia de somaj a fost achitata la data la care s-au platit si restul drepturilor salariale)? Multumesc

    1. Angajatorii nu puteau plăti indemnizația anticipat. Eventual sub formă de avansuri. Ei aveau obligația legală de a plăti sumele respective în termen de 3 zile de la încasare.

  81. BUNA ma lamuriti va rog si pe mine la un salar brut de 5000 de lei in constructi cat ar veni somajul tehnic..Va multumesc !!!

  82. Bună ziua ,am o întrebare ,angajatorul meu a beneficiat până la 30 octombrie de subvenții de la stat pentru angajare de persoane peste 50ani, pe 16noiembrie ma băgat în șomaj tehnic,are voie legal?

  83. La luna Noiembrie 2020 somajul tehnic aferent unui salariu de 2230 lei nu ar trebui sa fie 1673lei si anume 75% din salariul de incadrare?
    De ce in lista de pe aici.gov si in cea generata de SAGA se autocompleteaza 1520 lei iar in statul lunii urmatoare din SAGA avem totusi 1673 lei?

    1. Pentru că lista respectivă face calcule la un număr eronat de zile lucrătoare. În program calculele sunt efectuate corect.

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *