Am remarcat din ce în ce mai des faptul că foarte mulți utilizatori nu știu să-și facă salvarea datelor corect.
Mulți utilizatori mizează pe faptul că programul are setată o salvare a datelor, în mod automat, la un număr predefinit de zile. Cu toate acestea, mulți nu știu care e numărul predefinit, cum se poate schimba, cum se poate face ca utilizatorul să salveze datele. Nu știu că datele se pot salva și în altă parte și, mai grav, nu știu cum se realizează salvarea din program folosind tot felul de metode, mai mult sau mai puțin empirice, de salvare a datelor cu tot felul de arhivatoare.
De ce este importantă salvarea periodică a datelor nu cred că are rost să discutăm. Cum trebuie efectuată salvarea este însă o altă problemă.
De ce datele nu se salvează doar local? Adică dau salvare și cu asta basta. Mi se creează arhiva, dar pe HDD-ul pe care am și programul într-un sub-folder al celui în care am instalat programul. Foarte simplu. Vă explic printr-o analogie. Să zicem că aveți acasă un dosar în care vă țineți cele mai importante acte: actele proprietăților, certificate de naștere, de căsătorie, etc. Și că, pentru orice eventualitate vă decideți să vă faceți o copie legalizată a fiecărui act. Ei bine: dacă puneți copiile legalizate în același dosar cu actele originale și vine cineva și distruge dosarul (îl rupe, îl aruncă din eroare, imaginați-vă voi orice alt scenariu) nu ați făcut nimic cu faptul că aveați o copie a actelor originale, iar refacerea lor va dura ceva timp. Dacă însă ați pune copiile legalizate într-un alt dosar, diferit de cel în care țineți actele originale și ați pune dosarul ce conține copiile legalizate într-o locație diferită, chiar dacă dosarul cu actele originale este distrus, practic aveți la dispoziție copiile legalizate ce înlocuiesc originalele și care vă pot ajuta la refacerea actelor originale.
Așa că vă propun un mic test pentru a afla dacă salvarea este efectuată sau nu corect:
1. știți unde se efectuează salvarea datelor în program?
2. știți cum se face salvarea datelor într-o altă locație? știți să le salvați așa?
3. cât de des salvați datele și într-o altă locație?
4. altă locație înseamnă pentru dumneavoastră un alt folder pe același HDD (indiferent de partiția lui)?
Dacă răspunsurile sunt:
1. Nu știu. – E clar că trebuie să vă documentați urgent cu privire la salvarea datelor. Să citiți cu atenție ceea ce scrie în manualul programului legat de salvare, să vedeți tutorialul realizat de SAGA Software și publicat aici. Dacă, dimpotrivă, știți că aceasta se realizează din ecranul “Întreținere BD” și că acesta se accesează din meniul “Administrare”, trecem mai departe.
2. Nu. Oarecum.
3. Niciodată, uneori dar destul de rar.
4. Da
Atunci este obligatoriu să vă regândiți strategia de salvare a datelor și să luați în considerare ceea ce scrie în continuare.
Ce este salvarea datelor?
E o procedură ce implică arhivarea datelor, a fișierelor ce conțin date operate de utilizator sau prelucrate de program, într-un singur fișier. Acel fișier, numit și arhivă sau back-up, poate fi restaurat ulterior în caz de incident sau în cazul în care se dorește revenirea la o situație anterioară
Când se efectuează salvarea datelor?
Ori de câte ori este necesar. Uneori este obligatorie cum ar fi atunci când aveți de gând să faceți modificări a bazelor de date. Întotdeauna în astfel de situații este necesară o salvarea anterioară modificărilor pentru ca în cazul în care modificările nu duc la rezultatul scontat să puteți reveni la datele inițiale.
Este necesar să salvați datele ori de câte ori aveți cules un volum mare de date. Pentru unii acest lucru poate însemna săptămânal, pentru alții la zilnic sau la 2 zile, pentru alții lunar. Ori de câte ori vreți să vă asigurați că în caz de incident perioada de la ultima salvare este rezonabilă și se poate reface foarte repede. Spre exemplu: un birou de contabilitate ce primește documente spre prelucrare de la firme, poate salva datele în funcție de volumul acestora, dar obligatoriu va salva datele tuturor firmelor după ce depune declarațiile tuturor pentru luna precedentă. Un depozit ce folosește programul va trebui și are un volum mare de date zilnic, ar fi necesar să-și salveze datele zilnic la terminarea programului.
Salvarea datelor trebuie să devină o rutină pentru utilizatori.
Cum se efectuează salvarea?
Programul efectuează salvarea datelor în mod automat. De aceea nu e nevoie de strategii suplimentare de salvare, de arhivare manuală a folderelor din program.
Salvarea așa cum am mai menționat anterior, se face din ecranul “Întreținere BD” din meniul “Administrare”.
Dacă lucrați pe o stație independentă, nu lucrați în rețea, trebuie să vă asigurați că programul este deschis o singură dată înainte de a declanșa .
Dacă lucrați în rețea trebuie să vă asigurați că: procedura de salvare se declanșează exclusiv pe server și numai după ce vă asigurați că programul este închis pe absolut toate stațiile rețelei.
Modul efectiv de realizare a salvării îl găsiți cel mai bine explicat în tutorialul realizat de SAGA Software, disponibil on-line pe YouTube.
Ce strategii de salvare a datelor pot avea?
Probabil vă întrebați: cum adică strategii? Simplu. Cum faceți să aveți salvate datele și în altă locație? Dar în afara PC-ului? Iată câteva variante:
Creați-vă un folder: “Salvări date” și stabiliți-l ca locație alternativă de salvare. Faceți salvare pentru toate firmele, în mod regulat. Copiați folderul pe stick sau CD/DVD.
Sau, din folderul respectiv:
Fișierul rezultat ca urmare a salvării, pentru fiecare firmă, poate vi-l trimiteți prin e-mail. Da, așa cum ați auzit. La destinatar vă treceți propria adresă de mail, atașați arhiva și scrieți în corpul mesajului cărei firmă îi aparține arhiva și eventual observații legate de aceasta. Metoda este recomandată mai ales celor ce au adrese de mail pe servere publice cum este yahoo, google sau hotmail.
Folosiți dropbox sau alt serviciu de sincronizare a datelor în cloud: one drive, google drive, etc. După ce salvați datele copiați folderul sau arhivele rezultate în dropbox, onedrive, google drive sau ce folosiți și aveți datele stocate atât local în două locații cât și pe net în contul dvs de utilizator al serviciului folosit.
Dacă lucrați în rețea, creați foldere partajate pe fiecare PC și după ce faceți salvarea în folderul dedicat, copiați folderul respectiv pe stațiile dorite din rețea în folderele create special pe acestea.
Si nu uitati de sfatul din e-mailul primit la fiecare noua versiune:
“Atentie!
Inainte de instalare, faceti o copie de siguranta la tot directorul programului existent, pentru a putea reveni in cazul unor probleme la update. De obicei, directorul programului are calea:
“C:\SAGA C.3.0″ pentru programul SAGA C.”
Copia de siguranta mai are un rol important, acela de a putea face o declaratie, bilant, etc, cu datele si formularele de la data respectiva.
Te scuteste de efortul de a cauta declaratie valabila exact la acea data.
buna…eu sunt incepatoare cu programul saga…se poate cateva sfaturi vs rog!
Bună. Nu aici veți primi sfaturi în principal. Sursele de informații pe care vi le recomand sunt:
– manualul de utilizare al programului. Acesta este disponibil la apăsarea tastei F1 după ce intrați în program
– tutorialele de pe siteui SAGA Software disponibile
– Forumul de discuții SAGA, loc în care veți primi orice informație necesară. Accesul la forum este permis persoanelor ce au licență valabilă pentru programele SAGA
Acest articol trebuie completat cu faptul ca pe langa salvarea de la Intretinere BD, mai trebuie salvate si fisierele din TEMP !!!!
Acest articol se referă exclusiv la salvarea bazei de date, folosind corect opțiunea de salvare a datelor din program nu și la salvarea generate pentru declarații.
In acest articol nu am gasit cum pot seta salvarea zilnica automata a bazei de date. Cum pot face acest lucru si care este locatie unde se salveaza, doresc sa setez acest lucru spre un director dropbox. Multumesc
Nu se poate direct, în mod automat, din program.
Aveți două soluții:
1. folosiți un soft de backup – eu de exemplu vă pot recomanda unul gratuit – Cobian Backup. Soft care să ruleze automat și să facă salvare în dropbox.
2. faceți salvare, manual, direct din program punând bifă la opțiunea “Cu salvarea datelor și în altă locație” și selectați folderul Dropbox pentru “altă locație”. Indiferent că aveți una sau mai multe firme puneți bifă și la opțiunea “Salvează datele pentru toate firmele” asta pentru că vă va crea un folder în care va pune arhiva generată la salvare.
Salvarea se realizează evident doar dacă nu se lucrează în program.
MDS DEV IT SRL vă pun la dispoziție o serie de soluții complet automatizate pentru salvarea datelor în și din SAGA pe unități locale sau externe cum ar fi: Card SD, Stick USB, HDD Extern, chiar și în foldere partajate (share-uite) în rețea.
Salvarea datelor pentru toate firmele înregistrate în SAGA se realizează complet automat la interval de timp, zilnic sau săptămânal, setat de utilizator la alegere din fereastra Menu a programului.
Tutoriale video și descrieri despre funcționarea programelor, la un click distanță pe butonul Help din fereastra Menu a programului.
Fișiere logs și errors pentru urmărirea activității programului, ușor de accesat din fereastra Menu a programului.
Programele automatizate pentru salvarea datelor în și din SAGA au o perioada de testare gratuită, de 45 zile.